Wat betekent l.s. ?

Ik zie vaak in emails ipv beste medewerker ofzo l.s. staan. Ik weet eigenlijk niet wat dat betekent

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

Lectori Salutem, Latijn voor "de lezer (lectori) zij gegroet (salutem - denk aan ons saluut, of het Italiaanse salutare, groeten).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Heil aan de lezer.

Toegevoegd na 1 minuut:
oftewel 'Lectori Salutem'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de afkorting van Lectori salutem. Dat betekent heil aan de lezer in het latijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog effetjes aanvullen, het wordt gebruikt als je van tevoren niet weet wie je brief zal gaan lezen en je dus geen aanhef kunt gebruiken zoals Geachte heer Jansen of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heil aan de lezer dus.. Ik wou even toevoegen dat L.S. vaak gebruikt wordt wanneer je geen naam weet van de geadresseerde, en je dus anders heel klungelig "Geachte meneer/mevrouw" o.i.d. moet neerzetten.. L.S. is dan een nette oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lectori Salutem
Grof vertaalt(in modern Nederlands): Gegroet lezer

dit kan je boven een brief schrijven als je niet weet naar wie hem leest. In plaats van bijvoorbeeld Geachte heer/mevrouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het staat voor 'Lectori Salutem', wat als je het letterlijk en gelet op naamvallen vertaalt betekent: 'Aan de lezer gegroet'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lectori Salutem