Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan de hele wereld maar een dag zijn ik bedoel bijvoorbeeld de hele wered is zaterdag of donderdag? hoe kan dat gebuuren?

Als vaandag in Nederland is donderdag, ik wil weten die mogelekheden waar in bepalde tijd de hele werel is ook donderdag ( niet woensdag of vrijdag)?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Leer eerst eens Algemeen Beschaaft Nederlands!

Het is niet overal dezelfde dag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De aarde is in verschillende tijdzones verdeeld. De UTC is de Coördinated Universal Time, oftewel de GMT (Greenwich Mean Time). Dit is de nulmeridiaan, de standaardtijd. Als u naar het westen gaat, gaat u terug in de tijd. Naar het oosten gaat u een uur voorin de tijd. Gaat u van west naar oost, dan gaat u de datumgrens over, u gaat dan een hele dag terug in de tijd.

Lees meer via de link
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik snap helemaal niks van je vraag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dagen en tijd zijn bedacht door mensen, om het makkelijker te maken. Zo zijn er dan ook afspraken over wanneer het welke dag is etc. Het heeft te maken met de stand van de zon en ook welke kalender de landen hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag is volgens mij of het mogelijk is dat de wereld niet in tijdzones is verdeeld, dat het dus overal op de wereld dezelfde dag is.

Tijdzones zorgen ervoor dat het in sommige delen van de wereld Woensdag is, en in andere delen juist weer Vrijdag, als bij ons ( gmt+1) de dag Donderdag is.

Het antwoord is eigenlijk met de vraag al gegeven.
Tijdzones zijn door mensen bedacht, haal je ze weg, dan is het overal in theorie dezelfde tijd.

Kijkend naar de rotatie van de aarde zul je echter hoe dan ook een donkere helft van de aarde hebben en een verlichte helft.
Dit betekent dus weer dat het ergens op de aarde dag is, terwijl het hier nacht is. Als je het op die manier bekijkt is het antwoord dus Nee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding