Nee, ze beginnen gewoon op een andere plek. Dat is historisch en cultureel bepaald.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aangezien Chinezen met veel meer zijn dan wij lezen zij niet andersom maar wij
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat is andersom. Zij beginnen aan de andere kant van het boek en eindigen dus bij wat bij ons de voorkaft is. De tekst is niet andersom maar van boven naar beneden.

Dat is ooit zo bepaald. Het is niet persé handiger of onhandiger dan onze manier.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Moderne chinezen lezen net als wij van links naar rechts en van boven naar onder.
Vroeger begon men wel rechts.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In oude Chinese boeken leest men van boven naar beneden (tijdens het lezen knikte een Chinees dus 'ja' op de tekst die hij las)
Tegenwoordig lezen de Chinezen, net als wij, van links naar rechts (en schudden ze - net als wij - 'nee' als ze aan het lezen zijn!)