Waarom dansen er in het door de staat gesubsidieerde Natonale Ballet zoveel buitenlandse dansers ?

De belangrijkste dansers zijn geen Nederlander. Bij de nationale balletten in andere landen zoals Engeland, Frankrijk en Duitsland, zie je dat veel minder. Waarom is dat zo?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Heb onlangs de documentaire gezien van Rudof Nourejev. Als je vaststelt met welke passie , discipline en overtuiging hij vanaf zijn tien begaan was met ballet , dan begrijp je dat landen met een traditie van ballet( de sovjet unie toen) telkens de beste krachten leveren. In die optiek is er niet veel veranderd.Nourejev heef in Parijs asiel aangevraagd en gekregen en later directeur geworden van de Ecole Nationale de ballet en France (in de Opéra)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat die beter zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In principe maakt het feit dat het Nationaal Ballet gesubsidieerd wordt door de staat niet uit.

Deze subsidie wordt gegeven om de cultuur in Nederland te bevorderen en niet om Nederlandse dansers aan het werk te krijgen.

Daarnaast zijn de dansscholen in landen als Frankrijk en Engeland veel beter ontwikkeld. Het is daar veel vanzelfsprekender dat meisjes op ballet gaan. (Net zo als in Nederland jongens op voetbal gaan) Doordat er meer mensen op ballet zitten, wordt er automatisch ook meer talent gespot.

Stel 1 op de 100 personen die aan ballet doet heeft er ook daadwerkelijk talent voor, zouden we er in Nederland bijvoorbeeld 100 talentvolle dansers hebben en in Engeland minstens 1000.