Er is een klein groepje mensen dat terugvecht, de zgn. Scambaiters. Zij hebben zich voornamelijk verzameld op de websites van 419eater.com en thescambaiter.com.

Een scambaiter is een persoon die zich voordoet als potentieel slachtoffer, en probeert het tegenovergestelde te bereiken van de scammer (meestal het laten verzenden van geld of goederen). Als je wilt weten hoe het met bovenstaande brief is afgelopen, kijk dan eens op deze website (419eater.com). Het is hilarisch om te zien hoe de bedrieger bedrogen wordt.

Waarschuwing: Doe dit niet thuis!!! De kans dat je je verspreekt of in de luren laat leggen is groot. Het zijn echte criminelen, en weten dondersgoed wat ze doen. Je bent gewaarschuwd!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk werk, scambaiten!

Andere antwoorden (2)

Dat zijn mensen die zich (veelal in hun vrije tijd) bezig houden met het reageren op 'scam'-e-mails van personen die op geniepige wijze proberen geld af te troggelen van onschuldige internetters. Je kent de e-mails waarschijnlijk wel: "U heeft de loterij gewonnen! Om uw prijs te kunnen innen hoeft u slechts X euro over te maken via Western Union".

De scambaiters gaan in op die e-mails om zoveel mogelijk van de tijd van de scammers te verdoen. Dit levert soms erg leuke situaties op, maar helpt ook de gemiddelde internetter omdat het internet soms iets veiliger wordt. Er zijn namelijk ook gevallen bekend waarbij de scambaiters konden assisteren bij het inrekenen van dergelijke bandieten.

Voor meer informatie, zie onder meer de bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor het eerst maakte ik bij het zoeken naar een antwoord gebruik van google. En ik vond dit:

"...a "scambaiter," dedicated to fighting back against those who send out the notorious 419 e-mails, promising untold wealth to anyone gullible or naive enough to disclose their bank details."

Maar.. dat zul je zelf ook al wel hebben gevonden, vermoed ik!