wanneer als en wanneer dan?

soms weet ik het ineens niet meer...wanneer is het nou bijvoorbeeld groter dan of groter als?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.onzetaal.nl/advies/alsdan.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iets gebeurd is, dan is 't gebeurd.

Het beste antwoord

Alle vergelijkingen met 'zo', 'net zo' en 'even' worden met 'als' gecombineerd. Dus:
Ik ben even groot als Jaap
Dat betekent zo goed als niets.
Ik heb net zo'n jas als jij.
Kees Torn is even grappig als Drs. P.
Hij is lang niet zo precies als zijn collega

Bij overige vergelijkingen is het 'dan'. Dus:
Ik ben groter dan mijn oudere zus
Ik ben niet groter dan mijn tweelingzus
Ik eet liever patat dan pannenkoeken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijke uitleg, bedankt!

Andere antwoorden (5)

ik ben groter DAN jij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als twee zaken ongelijk zijn, schrijf je dan. Als ze gelijk zijn, schrijf je als.

Ik ben groter dan jij.
Hij is kleiner dan haar.

Ik ben even groot als jij.
Hij is even groot als haar.

Toegevoegd op 26-06-2009 00:01:27
haar = zij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij vergelijken is het DAN. Bij "op voorwaarde dat" is het ALS.

Ik ben groter DAN jij.
Ik ben groter ALS jij je bukt.

Deze zijn beide goed, maar ze betekenen iets heel anders:
Je kunt meer DAN je denkt.
Je kunt meer ALS je denkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk: het door jou reeds genoemde "Jij bent even groot als ik".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het zelfs: Ik ben groter WANNEER jij je bukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ALS en WANNEER kunnen beide betekenen "op voorwaarde dat" en "op het moment dat".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Conclusie: Dit gedeelte van de Nederlandse grammatica zuigt heel erg op één punt: Dat "dan" niet consequent bij voorwaarden gebruikt wordt.
Ik ben ervoor om dit in te voeren: "Ik ben even groot dan jij!" Weg onnodige verwarring!
ALS gebruik je om aan te geven dat het om een (zelfde) hoeveelheid gaat: even groot als ik, zo groot als de eiffeltoren.
DAN gebruk je om aan te geven dat het om een andere hoeveelheid gaat: groter dan ik, beter dan jij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze regel veroorzaakt vaak verwarring. (Zie link)
http://www.onzetaal.nl/advies/zoveeldan.php
Bij bepaalde presentaties gebruik ik een slide waarop staat: "Je weet meer als je denkt!". Er zijn ALTIJD wel mensen die me dan attenderen op wat zij "een taalfout" noemen. Vervolgens ontstaat er dan over het algemeen spontaan een discussie. En de conclusie: de zin is goed en nog waar ook. De discussie in de groep is er het 'bewijs' van.

Sorry... niet direct een antwoord op je vraag (dat gaven anderen als), maar wel een geinig voorbeeld.