Hoe zijn de verhalen rond draken ontstaan?

Elke cultuur, van China tot Europa, van Zuid-Amerika tot Afrika heeft verhalen over draken. Omdat de beesten uit de verschillende culturen zo veel op elkaar lijken, vraag ik me af hoe ze ontstaan zijn.

Is het echt toeval?
Hebben deze verhalen dezelfde afkomst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Vermoedelijk lijken ze zo veel op elkaar om twee redenen : ten eerste is de mythologie rondom draken al heel, heel erg oud, meer dan 7000 jaar geleden, en hoe ouder iets is, hoe wijder het verspreid raakt.
Ten tweede zijn er natuurlijk ook al sinds mensenheugenis over ongeveer de hele wereld beenderen en fossielen van uitgestorven dieren (niet alleen dinosauriers, maar die vergelijking ligt wel heel erg voor de hand) gevonden, die eventuele mythes die al de rondgang deden of daardoor zijn ontstaan, natuurlijk de nodige kracht bijzetten.
Want van evolutie of wetenschap had men in die tijd natuurlijk weinig kaas gegeten, maar fantasierijk waren ze zeker.
Overigens houdt het grootste deel van de gelijkenis bij het uiterlijk van draken wel op ; verder verschilt de rol van draken in diverse mythologieën aanzienlijk.
Overigens is de draak an sich een vrij klassiek fabeldier ; mensen hebben dan wel veel fantasie, maar ook weer niet ongebreideld ; er zitten vrijwel altijd herkenbare elementen van verschillende bekende dieren in. Dieren zoals die in het Carboon rondliepen (of eigenlijk : zwommen) hebben we nooit zo gek kunnen bedenken blijkbaar. (Ik heb heel Internet afgezocht, maar helaas geen plaatje van de dieren dier waarvan ik de naam vergeten ben gevonden, maar geloof me, het lijkt echt helemaal op niets dat we kennen).

Toegevoegd op 24-06-2009 19:36:42
Sorry, moet ik wel op het goede tijdperk zoeken natuurlijk, Ik bedoelde het Cambrium ; veel eerder dan het Carboon uiteraard.

Toegevoegd op 24-06-2009 19:37:39
En ik bedoelde hier specifiek de anomalocaris.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

bij het vinden van dino skeletten, daarom heb je ook een boel verschillende draken.