Waarom maken wij ons eigenlijk ongerust over het voortbestaan van de mensheid?

De mensen doen onderzoek naar medicijnen tege AIDS, terwijl ze daar zelf waarschijnlijk toch niets meer aan hebben. Ze nemen veel kinderen, en maken zich druk over het kappen van het regenwoud.
Niet dat ik vind dat we het regenwoud moeten kappen, maar waarom doen we dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zegt dat 'we' ons daar ongerust over maken?
Ik niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Toet: Mijn gedacht!

Het beste antwoord

Ik denk omdat het behoud van de soort, het voortbestaan van de soort, heel diep in onze genen zit ingebakken.

Voor alle dieren geldt dat er vele gevaren zijn die het voortbestaan bedreigen, en de meeste diersoorten zijn in staat het aantal nakomelingen dat ze krijgen daar ongeveer op af, zij het onbewust. En worden het er te veel, dan zorgt de natuur wel weer voor een mechanisme om dat overschot weer in te perken.

Wij doen dat niet, of laten dat niet (meer) gebeuren. Sinds ongeveer de uitvinding van de landbouw, 5000 jaar geleden, zetten wij zo veel mogelijk de omstandigheden naar onze hand, en krijgen door onze invloed veel meer nakomelingen dan nodig om de soort in stand te houden. Vele malen meer.

Strikt genomen zou het natuurlijk de ver van mijn bed show (moeten) zijn als er aan de andere kant van de wereld duizenden mensen sterven aan ziektes of overstromingen. We komen nu niet bepaald mensen tekort, dus eigenlijk zou het een opluchting moeten zijn.

Maar zo werkt dat niet. Juist omdát we mensen zijn beschikken we over vermogens om mee te leven met anderen, je voor te stellen hoe het zou zijn als het jou overkwam, te sympathiseren, medelijden te voelen en onrechtvaardigheid te willen bestrijden.

En dat gaat heel diep. Ook de bijna aangeboren behoefte om zwakkeren te beschermen, geen kinderen te kunnen zien sterven, elk leven zo lang mogelijk te willen rekken, is op geen enkele manier fout te praten, maar heeft nogal wat consequenties op de lange termijn. En lange-termijn-denken is echter niet echt een mensendingetje.

Uiteindelijk is ons bijna onbegrensde vermogen leven te maken, te rekken en in stand te houden natuurlijk ook de weg naar onze ondergang. De wereld redt zich wel en herstelt zich wel weer, maar voor onszelf maken we het vermoedelijk wel onleefbaar. In elk geval op de manier die we nu verkiezen.

Toegevoegd op 22-06-2009 16:25:48
Persoonlijk maak ik me er overigens niet al te veel zorgen om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mensen moeten zich toch ergens druk over maken, dan maar over de mensheid...
Als er één ding duidelijk is, dan is het dat de mensheid ooit ophoudt te bestaan... Alles wat een begin heeft, neemt ook een einde... De mens is er niet altijd geweest, is dus ooit ontstaan, dus zal eens ten einde lopen...

Daar hoef je je geen zorgen om te maken, daar kunnen we allemaal vergif op innemen... Als we dat doen dan is het toch al het einde...

Any excuse will do to upset oneself...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen maakt zich er druk over. Het zijn vaak de paniekzaaiers die dat doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we mensen zijn en over de toekomst (kunnen) nadenken.