Als zwart geen kleur is, wat is het dan?

mensen zeggen vaak dat zwart geen kleur is, ik ben het ermee eens, alleen als het geen kleur is, wat dan wel?!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
21.4K

Antwoorden (12)

Natuurlijk is het wel een kleur! Het is echter geen lichtkleur, maar het ontbreken van licht
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zwart is geen kleur. Zwart is de 'absentie' van kleur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zwart is feitelijk niks, in licht zitten alle kleuren van de regenboog, slechts de kleur die geabsorbeerd wordt zie je (rood kaatst bijvoorbeeld alle kleuren af behalve rood)

Zwart absorbeert niets, er wordt dus geen kleur opgenomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Echt zwart is 'geen-kleur'. Kleuren komen uit zichtbaar licht. Iedere golflengte zichtbaar licht zien wij als een andere kleur. Bij zwart ontbreekt zichtbaar licht. Zwart is dus 'geen-kleur'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zwart is niks. wit is alles.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zwart is het ontbreken van licht.
Overigens, als je alle bestaande kleuren verf mengt, krijg je zwart ...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mensen die zeggen zwart is geen kleur. hebben wel gelijk, maar meestal weten ze niet waarom.

Dat wou ik gewoon ff kwijt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kleur is een eigenschap van licht die wordt bepaald door de samenstelling van de verschillende golflengtes waaruit dat licht bestaat. Een oppervlak dat alle golflengten volledig absorbeert, wordt zwart genoemd, een voorwerp dat alle golflengten volledig weerkaatst, wordt wit genoemd.
Zwart is geen kleur zoals de andere kleuren uit het spectrum. Zwart moet eerder gezien worden als het ontbreken van licht. In het dagelijks leven en spraakgebruik wordt zwart echter wel ervaren als een kleur. Een oppervlakte, zoals zwarte kleding of zwart papier, heeft een zwarte kleur, als er geen licht wordt teruggekaatst.

Dus of je zwart een kleur noemt is een kwestie van verschil tussen een wetenschappelijke of een taal definitie. Zo zou je je ook kunnen afvragen wat kleurloos is?! (doorzichtig, maar waarom noemen ze dit bij de glasbak dan weer wit? etc.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zwart is juist wel een kleur, wit daarentegen niet. Er zijn drie (hoofd)kleuren: rood, blauw, geel. Met deze drie kleuren kun je alles maken; ook zwart. Je krijgt zwart met alle kleuren. Wit daarentegen kun je niet maken met deze drie hoofdkleuren.
Men verward hier kleur met licht. Zwart heeft geen licht, wit is al het licht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een rassenkenmerk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gerben heeft het verkeerd om.

Snuffles, kleur is licht, dus fout dat zwart wel een kleur is. Waarom denk je dat een zwart gat zwart is? Het zuigt al het licht op. Wis kun je niet met stoffen maken die enkel 1 kleur weerkaatsen.

Irish maakt trouwens een goed punt in z'n 2e alinea. De opvatting dat zwart en wit kleuren zijn komt uit een tijd dat men nog niet wist dat zwart over blijft als alle kleuren/licht geabsorbeerd worden. Aan de andere kant was er toen natuurlijk ook al het besef van lichte en donkere kleuren en het verband met zwart en wit alhoewel nog niet uitgewerkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Echt zwart absorbeert al het licht en kan dus ook niet gezien worden, want er komt immers ook geen licht vanaf. In dat geval is het dus ook geen kleur. Wil je dit wel als kleur aanduiden, dan zul je ook infrarood en ultraviolet kleuren moeten noemen, aangenomen dat kleuren verzonnen zijn door mensen om zichtbare informatie te kunnen beschrijven en onderscheiden.
Het zwart wat je om je heen ziet is echter niet puur zwart, maar reflecteert nog een deel van het licht. Je hebt het hier dus niet over echt zwart, maar over iets wat daar in de buurt wil komen. Je kan het dus wel degelijk een kleur noemen.

Een benaming voor echt zwart (het zwart dat dus al het licht absorbeert) is 'achromatisch', wat 'zonder kleur' betekent.