Waarom vissen mensen voor de lol?

Wat is hier het nut van en waarom, vissen om op te eten is nuttig maar dit niet. Als je wil ontspannen kan je toch gewoon aan yoga doen of zo of heb ik dit mis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind het maar zielig voor de vissen, denken een lekker hapje, krijgen ze zo'n stomme pijnlijke haak in de bek, dan worden ze er ook nog aan opgetild, uit het water. Die arme beestjes zouden er nog een hartverlamming van krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, hier zeggen we altijd over mannen die zitten te vissen "Die hebben een saaie vrouw thuis " :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap ook niet dat vissen zo leuk is
uren gaan zitten wachten op iemand die je nog nooit gezien hebt
sterredag
13 jaar geleden
vissen leuk? nou nee, ik vind van niet. alleen dat het pijnlijk zou zijn voor de vis geloof ik niet meer in. Ik dacht dat vroeger ook, hoe weet je nou of je dat beestje geen pijn doet, je kan dat wel stellen, alleen jij kan niet voor dat beestje voelen. Iemand gaf mij eens de volgende uitleg en sindsdien denk ik ook wel dat het inderdaad geen pijn doet voor het beestje en dat het bijna vergelijkbaar is met een kat die je optilt en weer loslaat, of een hond die je beetpakt en weer optilt, of een hamster, of een konijn etc. de uitleg: denk aan een hond, kat of wat dan ook en stel je eens voor dat het beestje ergens pijn heeft.. wat is dan over het algemeen de reactie van dat dier? Het zal het deel wat pijn doet zo min mogelijk gebruiken en zich zodanig gedragen dat dat deel geen pijn zal doen. Komt zo'n dier klem te liggen zal het bijna roerloos blijven liggen en de ledemaat niet bewegen, want als het trekt doet het pijn, na misschien een poging of 1 tot 3 houdt het op, want het doet pijn. Nu terug naar de vis, de vis hapt, krijgt een haak in de mond door de lip/mond zoiets, het dier wordt via de lijn uit het water getrokken. De vis spartelt tegen, en flink ook, het gaat een andere kant op dan hij "wou" en het blijft spartelen, net zolang tot het weer terug in het water zit. Als het echt pijn zou doen, dan zou spartelen meer pijn veroorzaken en als het echt pijn zou doen, zou het dus stoppen met spartelen. Dat doet hij dus niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of hij blijft spartelen, ondanks de pijn, omdat hij uit het water gehaald wordt, dat is voor de vis zó onnatuurlijk dat hij de pijn maar op de koop toe neemt.
Zo kan je het ook bekijken, je kan het een vis niet vragen , dus het zal altijd gissen blijven.
Iets bedenken zoals bovenstaande kan altijd, iets wat daar recht tegen over staat ook, dus ik vind het nogal niets zeggend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterredag:
Dit klinkt voor mij als onzin.
Een vis is geen zoogdier, zoals een hond of een kat!!! Trouwens, het spreekwoord luidt niet voor niets:
Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Die vis spartelt omdat ie vecht voor zijn leven. Jouw uitleg is de uitleg van iemand die het leed,
wat ie een dier aandoet, wil goedpraten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd momopoyolo!!! Een vis is een levend dier en die voelt wel degenlijk pijn, hij spartelt om weer vrij te komen

Het beste antwoord

Ik denk dat de meeste mensen die vissen zich niet realiseren dat een vis ook een dier is, net zoals ons huisdier en wijzelf. En al deze levende wezens willen graag probleemloos leven. Het meest dierbare wat we hebben, is ons leven. Daarom verzet iedereen zich ertegen als iemand hem wil doden, laten stikken, enz. Daarin zijn wij niet anders dan de dieren - behalve dat wij er nog bij denken "Waarom ik? Waarom moet mij dit overkomen?"

Waarom zou je een ander dat aandoen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist.
Eindelijk eens een reactie die oog heeft voor
het dierenleed. PLUS

Andere antwoorden (10)

Vissen is ontspannend, en het is altijd lekker om in de buitenlucht ''bezig te zijn''. En wanneer dan eindelijk de lijn strak komt te staan, slaat het hoofd op hol bij velen.

Geweldig, of niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de meeste mensen is het gewoon een hobby.
Zoals bij een ander voetbal, computeren, gamen, tekenen, schilderen, lezen, puzzelen, handballen, ontwerpen, schrijven, verzamelen etc. etc. is, is het voor hen: vissen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen mishandel je hierbij een beest.
Rustgevend, in de natuur.
Plus vissen kan in het dorp met kleine visjes, maar als je in een of ander tropisch kuurt gaat vissen met een bootje, lijkt het mij al heel wat anders?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk vanwege het onbekende. Je weet niet of en zo ja wat je aan de lijn krjigt. Niet mijn sport; Diertjes vangen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk vind iemand die vissen als ontspanning ziet yoga totaal geen ontspanning. Is een kwestie van smaak!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vissen is een ideale combi van spanning en ontspanning.
je zit heerlijk buiten naar het water te staren, vaak midden in de natuur.
daarnaast ben je alert: zal de vis gaan bijten, haal ik hem binnen, en wat is het er voor een?
uit principe vis ik al jaren niet meer, maar wat heb ik er in het verleden van genoten!
13 jaar geleden
Vissen appelleert aan het oeroude jachtinstinct van mannen (volgens mij zijn het voornamelijk mannen die vissen, maar ik kan me vergissen - en dat rijmt weer leuk). Lekker stil aan de waterkant zitten, genieten van de omgeving en tegelijk ook het gevoel hebben dat je aan het jagen bent. Rustig afwachten, oeverloos geduld hebben en dan hopen dat je wat vangt. Ik snap het wel, hoewel ik zelf nooit zou gaan vissen. Ik houd van fotograferen: ben helemaal blij als ik een of andere mooie vlinder voor mijn lens krijg, dat geeft ook zo'n gevoel van: ik heb 'm gevangen. Hetzelfde geldt voor vogelaars: mensen die de hele dag willen wachten totdat ze een zeldame vogel voorbij zien komen. Of vliegtuigspotters: die 'jagen' op vliegtuigen en zijn helemaal happy als ze een toestel van het type Boeing zus en zo van die en die luchtvaartmaatschappij zien landen. Het is allemaal jachtinstinct! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met fotograferen of vogels kijken of vliegtuigen spotten
doe je in ieder geval geen beest pijn. Vind ik toch van een andere orde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar het is wel een vorm van jagen. Ik heb een hekel aan vissen (niet de dieren, maar de 'sport'). Mensen die vissen een haak in hun bek stoppen en dan terug gooien, vreselijk. Eet ze dan op! Hier in de vijvertjes van de Vinexwijken wordt het lastig, een karper op de barbecue zie ik niet zo snel gebeuren. Maar gewoon vissen, om te kunnen eten en te overleven, daar heb ik niet zo'n moeite mee.
ik mag zelf graag een weekendje karper vissen.
als je zo een dier kunt verleiden , dan wordt het een heel gevecht.
vaak vangen we niks maar dan is het nog steeds een geslaagd weekend.
de rust en spanning hooren bijelkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoeveel goei je er mishandeld weer terug?
Ik ben absoluut geen dierenactiviste.
Of strijdster voor dierenrechten ofzo.

Maar ik vind het absoluut onbegrijpelijk dat het
zogenaamde "sportvissen" in Nederland nog
niet verboden is.

Ik begrijp dat het rustgevend kan zijn om aan de waterkant te gaan zitten.
En ik ken ook iemand die daar dan een oude hengel bij heeft, om zichzelf een excuus te geven.

Maar om willens en wetens een dier een haak door
de bek te rammen ...Afschuwelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nix te doen.