Welk aas kan je het beste gebruiken voor het vangen van paling?

ik vis nu met wormen, maar ik hoor steeds vaker dat er betere aassoorten zijn...De een zegt hondenbrokken, de ander zegt rosbief. Wie heeft er goede ervaringen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.8K

Het beste antwoord

Palingen zijn aaseters, (ook wel alleseters genoemd) en het beste plan van aanval is om met dood aas (en dan alleen aas dat niet al te lang dood is) in combinatie met een paar levende wormen op de ander haken, op de bodem te vissen. Dit dode aas geeft n.l. een verschrikkelijke geur af wat de paling lokt door zijn bijzonder sterk reukvermogen. Gebruik klein dood aas, niet groter dan 7.5 cm lang. Blankvoorn is een goede keuze voor stilstaand water, grondel en elrits voor rivieren. Snijd het dode aas altijd in stukken, zodat de sappen in het water kunnen sijpelen waar de paling op grotere afstand sneller op af zal komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik had toen in die tijd succes met een stukje kaas, werkelijk waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf geen ervaring,ik hoor alles van mijn man,ook een visser in hart en nieren..
Het beste aas voor paling is toch wel wormen.Daar vist hij ook het meeste mee,afgelopen week is hij op meerval gaan vissen met reepjes makreel en ving (helaas geen meerval) maar wel 3 flinke palingen.
Dus kun je dat eens proberen....een dode,rauwe, makreel,dat fileer je,en dan knip je smalle reepjes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gehoord van de plaatselijke boer: Palingen zijn aaseters, en deze boer die zorgde altijd dat wanneer een beest was overleden, dat hij dan van de slachter/slager de kop van het beest weer mee kreeg. Dus een paardehoofd of een koeienkop. Deze hing ie vervolgens een nachtje in de sloot en 's ochtends vroeg haalde hij de kop weer naar boven: vol met moddervette palingen!

Wat een goor verhaal he? Ik eet het sindsdien ook absoluut niet meer...Grappig is wel dat ik het jaren later ook eens terugzag in de de Duitse film 'Die Blechtrommel'...of het allemaal echt waar is...Zou je het zelf willen proberen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verhaal klopt, en het geldt niet alleen voor koppen. Palingen (en veel andere beesten) ruimen organisch afval op in het water. Dus als een lichaam (van een dier of mens) langere tijd in het water ligt, is de kans groot dat er palingen in zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+! Maar wel goor hahaha!
De aardworm/dauwworm!

Over paling vangen bestaan de meest wilde en vreemde verhalen. Ook maakt het uit of je op zee of binnenwater vist. Soms moet je gewoon dingen proberen. Soms vang ik paling met een stukje baars, soms met maden, maar de gewone aardworm (pier) geeft bij mij het beste resultaat. Ook als je vanaf de kust specifiek op paling vist kun je soms beter het geld van dure zeepieren en zagers in je zak houden en gewone dauwwormen gebruiken. Ook met een stukje kaas wil het wel eens lukken om een paling aan de haak te slaan...'t Is maar net waar de paling op dat moment zin in heeft,
Bij volle maan laat de paling zich moeilijk vangen.