Hoe maak ik een tas van reepjes plastic tasjes?

Ooit eens ergens gezien. Een leuke shopper gemaakt van reepjes verschillende plastic (winkel)tasjes. Wie weet hoe ik dit moet doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

De makkelijkste manier is de tasjes platvouwen en een paar keer in de lengte dubbel vouwen. Nu knip je de onderkant en de reep met de handvaten er af (die heb je niet nodig) en knipt de rest in reepjes. Nu heb je allemaal grote ringen.

Die kun je aan elkaar ' knopen' zoals we vroeger elastiekjes aan elkaar maakten : door de ene ring door de ander en dan door zichzelf te halen. Net zo lang tot je een hele lange sliert hebt. Maak er intussen wel een bol van, anders wordt het een knopenboel.

Nu kun je met een haaknaald (dikte hangt af van hoe breed je reepjes waren, maar minimaal iets van nummer 8) een tas haken, gewoon door alsmaar in het rond met vasten te haken. Ongeveer vijf, zes toeren van boven aan weerzijden een paar steken overslaan voor de handvaten, en de bodem sluiten.

(Het haakt trouwens verschrikkelijk ; ik werk liever met oude casettebandjes of krullint. Ook plastic, ook apart, en een STUK haakvriendelijker, al ben je wel iets langer bezig).

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit filmpje laat zien hoe je de tassen moet knippen. En wil je leren haken, dan kun je ook uitstekend op Youtube terecht trouwens.

http://www.youtube.com/watch?v=ESQbELunPZg

Toegevoegd na 2 minuten:
Chips, het is een andere manier ; nog beter dan de mijne. Zo leer je nog eens wat ; goeie vraag !!

Toegevoegd na 5 minuten:
En hier is alsnog mijn methode voor de dubbele draad.
We noemen dit spul trouwens ' plarn' (plastic yarn).

http://www.youtube.com/watch?v=hdTm2V4ssvY

De dubbeldraadsmethode (de tweede dus) is beter voor ritseltasjes, de enkeldraadsmethode is geschikter voor dikke polyethyleen tassen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Hier een HELE gave van stokjes ; DIE ga ik maken !!!
http://www.youtube.com/watch#!v=GEPcX_oUYQY&feature=related

Toegevoegd na 8 minuten:
En hier een leuke site voor de inspiratie :
http://www.etsy.com/search_results.php?search_query=plarn+bag&search_type=handmade

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik zie ineens dat je tegenwoordig video's kunt invoegen....gaan we even proberen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Jammer genoeg kan er maar ééntje. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb hier alvast een patroon voor een tas voor je.
Deze is weliswaar van oude stropdassen gemaakt, maar je kunt natuurlijk gewoon plastic tasjes in repen knippen en hetzelfde doen.

http://hobby.blogo.nl/2010/06/06/patroon-handtas-schoudertas-gratis/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van de plastic tasjes repen knippen van ongeveer 1 centimeter
de repen aan elkaar knopen
dan los haken tot je de breedte heb die je wil
de knopen maken het juist leuk, en dan gewoon vaste steken haken tot je de lengte hebt
met omslag een lus en een knoop
vergeet de handvatten niet

Toegevoegd na 2 minuten:
haken breien plastic alle mogelijkheden via de onderstaande link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk maar even op-Hoe knip je een plastic zak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha leuk! Gelukkig zijn er ook mensen die het snappen en serieus nemen.
Here is my latest recycled tote bag which features spike stitch striping. I added the recycled pink newspaper plastic bags in an effort to spice up my mainly white tote bag. It’s amazing how just a few brightly colored bags can add a nice touch to a plain-looking bag.

So if you only have a few colored bags, you might want to try this crochet pattern to add some diversity to your tote bag project. Should anyone be interested in purchasing this bag, it is available on my products page for sale. For all those crafters out there who make their own recycled tote bags, please enjoy my free plarn pattern below.

Spike Stitch Recycled Plarn Tote Bag Pattern

Materials needed:
One large ball of plastic bag yarn “Plarn”
Approx. 50 plastic grocery bags – white in color
One smaller amount of pink plarn – Approx. 8-10 bags

Hook: “N” (9 mm) metal crochet hook
Description: Recycled Plarn Tote Bag
Bag measures 14” wide and 13-1/2” tall with 12” handles

Op deze site staat het hele patroon voor de tas:

http://www.myrecycledbags.com/2010/05/29/spike-stitch-tote-bag/#more-6499