Is er een ander woord voor liefde?

Ik ben een gedicht aan het schrijven over liefde maar nu vraag ik me af; bestaat er een ander woord voor liefde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Alles..
Eén zijn..
Volledigheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Synoniem van liefde: belangstelling
Synoniem van liefde: gehechtheid
Synoniem van liefde: genegenheid
Synoniem van liefde: innigheid
Synoniem van liefde: toewijding
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee!
Alle synoniemen zijn surogaat....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk niet. Veel woorden komen in de buurt maar het zal nooit het woord liefde kunnen vervangen.

Zelf zou ik 'koestering' zeggen, maar ook dat is geen synoniem voor liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tederheid, misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woorden als ´genegenheid´ en ´affectie´ komen in de buurt, maar zijn niet voor 100% synoniem aan de liefde, omdat de liefde een veelomvattend en breed begrip is, en genegenheid en affectie in die zin eigenlijk onderdeel zijn van het begrip liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het in het Latijns proberen:

Liefde Ljubav

Voor meer woorden in het Latijns die te maken hebben met liefde:

http://www.latijn.nu/handige-woorden-zinnen/liefde

Je kan ook het in het Frans proberen (taal der liefde :P)

http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/FR/liefde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ljubav? Sorry, maar dat woord ken ik niet.. ;)
Ik dacht altijd Amor?
Waarheid

Genade

Laten (zijn)

Wat die laatste betreft... liefde.. ECHTE liefde vraagt mijns inziens niets voor zichzelf.

Echte liefde probeert alleen de wensen van de (of het) geliefde waar te maken.

" Als ik jou toewens wat jij jezelf toewenst, dan heb ik je waarachtig lief.

Als ik je toewens wat ik je geven wil, dan is dat uit liefde voor mijzelf, via jou."

N.D. Walsch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
liefde (zn): affectie, amor, genegenheid, hartstocht, inclinatie, min, passie
liefde (zn): belangstelling, interesse, zwak
liefde (zn): gehechtheid, verknochtheid
liefde (zn): verliefdheid, vlam
liefde (zn): toewijding
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mooie is dat je elk woord, elke omschrijving of definitie kan gebruiken. Kijk hoe uiteenlopend de talrijke antwoorden hier op goeievraag al zijn. Maar er zijn miljoenen gedichten over de liefde geschreven, geen twee zijn hetzelfde.

Ikzelf zou gaan voor "vertrouwen". Omdat voor mij liefde alleen maar liefde is als het synoniem is met vertrouwen. Maar dat is hoogst persoonlijk.

En zeker in poëzie is het belangrijk dat je jouw hoogstpersoonlijke woorden, beelden, vergelijkingen, metaforen enz. gebruikt.

Je kan je natuurlijk laten inspireren door de antwoorden hier.

Als je met je vraag bedoelt "hoe laat ik me inspireren tot een gedicht over liefde", dan zou ik het volgende aanraden:

Ga eens wandelen in de natuur en denk aan alles wat voor jou met "liefde" verband houdt. Hou pen en papier bij de hand. Als de inspiratie komt, laat ze maar stromen! Bekommer je aanvankelijk niet om spelfouten of minder geslaagde uitdrukkingen. Wees kritiekloos en schrijf tot je "leeggeschreven" bent. Leg je tekst dan even opzij. De volgende dag bijv. selecteer je de mooiste stukjes en puzzel die aan elkaar.

Zo kan je een gedicht maken over liefde.

Als je 't geschreven hebt, wil je 't dan delen met ons? :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Liefde... is het gevoel dat je voelt wanneer je iets voelt dat je nooit eerder hebt gevoeld."

Ik zou zeggen: Voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja in andere talen love, amore, amour etc...:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
liefde, is liefde
een ander woord ervoor
maakt dat de liefde minder
een synoniem voor liefde?

liefde, is en blijft liefde
welk woord je er ook voor bedenkt
of ander synoniem er aan geeft

de liefde is lief
liefde is op zichzelf staand
en helemaal okay
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amore, love, liebe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
genegenheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amor? Stond in een tekst uit ons Latijn boek. Amor, god van de Liefde..