Bestaat een rol voor een puzzel van 3000 stukjes? Werkt dat goed?

Omdat de tafel helemaal vol ligt met een puzzel, vraag ik mij af of dat die op zo'n rol kan, zodat hij even is op te ruimen en later weer verder te leggen. Waar kun je die kopen en zo niet, kun je evt zo'n rol zelf maken? Waarvan dan? Welke stof e.d.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had je uitgebreid geantwoord, zelfs met foto van de ravensburger rol.
Maar mijn antwoord is foetsjie!
Er staan nu genoeg goed antwoorden, dus ik doe het
niet over. Succes!

Het beste antwoord

Ze zijn te koop, uiteraard, maar je kunt er prima, helemaal op maat en een stuk goedkoper een zelf maken.

Je hebt nodig : een stuk stevige dikke koker (iets waar zeil ofzo omheen gelegen heeft, of een wat dikkere PVC-pijp) van minimaal 15 centimer doorsnee, en ongeveer 10 centimeter langer dan de hoogte van je puzzel
Een stuk stof met een vleug, bijvoorbeeld velours of fluweel, niet te dun en goed zwaar zodat die goed plat blijft liggen. Gordijnstof is prima. Korte pool, stroef oppervlak, maar wel mooi platliggend.
De lap moet ongeveer(minimaal) 10 cm hoger zijn dan de hoogte van je puzzels, en 15 centimeter plus de omtrek van de rol. Vilt is ook prima, maar dan wel lekker dik vilt. Dat hoef je overigens niet af te werken.

Zoom de lap rondom of werk hem af met zigzag of biaisband ; niet te dik. Lijm de stof met de goede kant helemaal om de rol tot die zichzelf net overlapt. Je kunt daarvoor bisonkit of een andere goede lijm gebruiken, of nog beter textiellijm.

Nu kun je puzzelen. Als je uitgepuzzeld bent de lap met puzzel voorzichtig om de rol rollen, en liefst plat wegleggen. Je kunt hem wel rechtop zetten, maar dan moet je hem echt op minimaal vier punten stevig dichtbinden. Plat leggen is echt beter. Maak eventueel een strook klittenband aan de buitenrand en een paar strookjes in de breedte aan de achterkant zodat je hem op verschillende maten / diktes kunt sluiten. Dubbele lintjes in de rechterzoom naaien wil ook, om hem daar mee dicht te strikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik word weer knetter-gestoord van het belachelijke gemin vandaag....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niks van aantrekken zijn mensen die zelf geen beter antwoord weten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan krijg je van mij een extra plus.
Ik had een lang antwoord geschreven, compleet met foto, en ook een beschrijving van hoe je zoiets zelf kan maken. maar blijkbaar op een verkeerd knopje gedrukt. Toen zag ik dat er genoeg goede antwoorden waren, waaronder die van jou.
Die minnen snap ik soms ook geen bal van.
Vooral jammer dat er geen argumentatie bij is.

Andere antwoorden (2)

Die kun je makkelijk zelf maken... Een rol uit de winkel is opblaasbaar van binnen en doek van buiten...

Maar waarom moeilijk doen met zo´n grote puzzel... Ga naar de doe het zelf en koop daar twee platen van het goedkoopste en dunste plaatmateriaal... En leg de puzzel op één plaat in de kamer... En als je plaats moet hebben, leg je die andere erop en met ducktape seal je de zijkanten mooi dicht... En zet alles netjes rechtop weg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...en daar gáán je stukjes...
Plat wegleggen zou nog kunnen, mits je daar de ruimte voor hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon de tweede plaat erbovenop. tafelkleed erover, klaar. prima idee, op het vertikaal wegzetten na.
Op de onderstaande link staan een aantal puzzelrollen
mijn ouders hebben hem ook en zijn zeer tevreden hebben hem zelfs mee genomen op vakantie