hoe paren vissen want ik oet een werk suk over doen en 8 aart moet hij in geleverd worden!!!

graag snel uitleggen a.u.b

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (6)

in praktijk zie je alleen maar dat ze 'stoeiend' om elkaar heen zwemmen.

maar het mannetje verspreidt zaadcellen, het vrouwtje vangt ze op. Dit is kort gezegd.

Vraag dit op een forum voor bijvoorbeeld aquarium liefhebbers. (www.vissenpraatjes.nl bijvoorbeeld) Daar staan al kant en klare uitgebreide teksten over het paren van vissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier staat een link en voor de rest moet je je huiswerk zelf doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vissen planten zich meestal voort door middel van eieren, maar er zijn ook wel eierlevendbarende soorten waarbij de jongen in de moeder tot ontwikkeling komen. Bij de meeste vissen vindt de paring plaats doordat het mannetje en het vrouwtje respectievelijk het sperma en de eicellen tegelijkertijd afgeven, er vindt dus geen copulatie plaats. Sommige vissen produceren miljoenen eitjes, maar soorten die de jongen verzorgen leggen kleinere aantallen tot enkele honderden. Broedzorg kan ver gaan bij vissen; bij een aantal soorten worden de jongen agressief verdedigd tegen mogelijke vijanden. Een aantal soorten broedt de eitjes na het afzetten verder uit in de bek of laat de jongen bij gevaar snel in de bek zwemmen, zodat ze veilig zijn. Er zijn zelfs 'koekoeksvissen', die de eitjes door andere vissen laten verzorgen en waarvan de jongen niet zelden de eitjes of visjes van de gastheer oppeuzelen, deze hebben niet door dat hun kroost wordt opgegeten door een andere soort.

Er zijn ook vissen die een heus nest maken, en waarbij een van de ouders regelmatig met de vinnen over de eitjes waaiert om deze van een constante zuurstofaanvoer te voorzien, zoals de stekelbaars. Labyrintische vissen en andere soorten maken een schuimnest dat op het water drijft.

Als een visseneitje is uitgekomen komt de jonge vis tevoorschijn, die vaak larve wordt genoemd maar geen echte metamorfose meer ondergaat. De larve is vaak doorzichtig en draagt de dooier nog met zich mee. Na enige tijd is deze uitgeput en moet de vis op zoek naar voedsel. Vrijwel alle jonge vissen eten kleine diertjes om snel te groeien. Zeevissen eten vaak kleine in het water zwevende diertjes, voor zoetwatersoorten zijn dieren als watervlooien en muggenlarven onontbeerlijk als stapelvoedsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk doen ze dat zo......!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zijn visjes.
Vrouwtje leg eieren (kuit) na een paringsdans, mannetje spuit zijn "sperma" (hom genaamd) over de eitjes en klaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stekelbaars
het mannetje van de stekelbaars maakt in het water tussen de planten een nestje met aan de ene kant een groot en aan de andere kant een kleiner gat waar hij het zwangere vrouwtje door lokt door de kleinere opening drukt het nest de onbevruchte eitjes naar buiten en deze blijven in het nest achter,dan bevrucht het mannetje ze en blijft deze bewaken totdat ze uitkomen de jong baarsjes kunnen direkt zwemmen en vetrekken dan ook zodra ze uitgekomen zijn en verbergen zich tussen de planten.om eten te zoeken.