Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom raak je van tijd tot tijd een periode "verslaafd" (bijv. het vragen beantwoorden op "goeie vraag")?

Een paar weken geleden was ik nog heel gelukkig zonder deze site. Nu zit ik elk vrij uurtje achter de computer vragen te beantwoorden. Ook heb ik het wel bij het lezen van een goed boek. Ik ben dan niet gelukkig als ik niet alle boeken van een bepaalde schrijver gelezen heb. Dit doe ik dan tot in de kleine uurtjes. Een ander voorbeeld was een was de Rubik kubus (1974). Deze nam ik tot grote onvrede van mijn partner zelfs mee naar bed en probeerde dan tot diep in de nacht de gekleurde vlakken allemaal compleet te krijgen. Ik kan legio voorbeelden noemen. IK weet dat ik niet de enige ben die van zulke dingen last heeft en dat de balans wel weer terug komt, maar ik blijf het een vreemd verschijnsel vinden.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je wordt geprikkelt door een activiteit dan gebeurt er iets in je hersens waardoor er "geluksstofjes" vrijkomen (denk aan o.a. endorfine). Na een tijdje zijn die stofjes uitgewerkt en wil je lichaam weer opnieuw geprikkelt worden. And so on!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat komt omdat je ambitieus bent en als je iets doet dat je het dan ook goed wil doen.

(Dit was het meest positieve dat ik kon bedenken en hoop dat het zo is want het is wel herkenbaar wat je schrijft...)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Been there, doing that....
Het is een nieuwe manier om jezelf bezig te houden. Een nieuwe manier om je snel even goed over jezelf te voelen.....cheap thrills...
Over een week is er wel weer wat nieuws (de nieuwe nintendo dsi vrijdag?)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je wordt geprikkelt door een activiteit dan gebeurt er iets in je hersens waardoor er "geluksstofjes" vrijkomen (denk aan o.a. endorfine). Na een tijdje zijn die stofjes uitgewerkt en wil je lichaam weer opnieuw geprikkelt worden. And so on!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat je teveel vrije tijd hebt? Omdat je anders saaie dingen (lees: werken) moet doen? Omdat sommigen er voor betaald krijgen om hier vragen te beantwoorden?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het was niet bedoeld als raadsel hoor! Lees de toelichting.
Ontdekkingsdrang speelt een rol bij het ontwikkelen van verslavingen.

Endocannabinoïden zijn stoffen die het lichaam zelf aanmaakt en die dezelfde effecten hebben als THC, het roesverwekkende bestanddeel in de cannabisplant. Die effecten treden op als de endocannabinoïden zich binden aan de zogenaamde cannabinoïdreceptoren. Afhankelijk van hun plaats in de hersenen, beïnvloeden de receptoren gevoelens van honger, pijn en angst, en de werking van het geheugen.

Mensen met ontdekkingsdrang, die voortdurend op zoek zijn naar nieuwe situaties en ervaringen zonder stil te staan bij mogelijke risico’s, een lage concentratie aan cannabinoïdreceptoren hebben. Mensen met een hoge concentratie aan dergelijke receptoren zijn angstiger om nieuwe situaties en ervaringen op te zoeken.

Het verband lijkt het sterkst in de amygdala, een gebied in de hersenen dat verantwoordelijk is voor emotioneel leergedrag en angstuitdoving. Een verklaring is volgens onderzoekers dat het endocannabinoïdsysteem, dat noodzakelijk is voor het proces van geheugenvorming, ook nodig is voor een succesvol emotioneel aanleren van angstprikkels.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding