Kan je houtskool op een schilderij bijvoorbeeld fixeren? Zo ja wat voor manieren?

Is het mogelijk zonder dat de boel uitloopt/vervaagd?

En is een houtskoolwerk in te vullen met verf of iets dergelijks of is krijt beter? en zoja is dat ook te fixeren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Voor houtskool gebruik ik Talens Fixative For Charcoalcrayon.
Voor pastel gebruik ik Talens Fixative For Pastel.
Dit zijn goede producten om duurzaam mee te fixeren. En gebruik alsjeblieft geen haarlak. Dat gaat echt na verloop van tijd verkleuren en schilferen. Via een blaaspijpje zoals Marleen ook vermeldde kun je het vernevelen. Ook beter voor het milieu!

Toegevoegd na 41 minuten:
Na het fixeren kun je het nog prima bewerken met b.v. pastelkrijt. Daarna moet je het weer fixeren. Ik heb geen ervaring met het bewerken met verf na fixatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Haarlak werkt prima om te fixeren.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zowel houtskool als pastelkrijt is niks meer dan poeder op papier, en dat zul je dus moeten fixeren wil je het mooi houden.

In de winkel met teken- / kunstenaarsbenodigdheden verkopen ze speciale fixeer in een flesje met een soort blaaspijpje, waarmee je de fixeer over de tekening spuit. Maar gewone ouderwetse haarlak werkt sneller, minder gevaar voor druppels en makkelijker, dus dat kun je ook prima doen.

Ook gefixeerd echter blijft de tekening kwetsbaar. Je kunt er nooit met je vingers aan zitten. Daarom kun je hem het beste uiteindelijk achter glas bewaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe het altijd met een spuitbus, in de hobbywinkel te koop. Speciaal voor het fixeren (vernis) van krijt en houtskool. Echter vind ik wel dat het "droge korreltjes" effect van de houtskool daar een beetje mee verdwijnt. Het gebeurd mij nog wel eens dat de lijntjes diep zwart worden, ze worden toch licht nat, en dat vind ik minder mooi. Ook moet je uitkijken dat je door het blazen/spuiten met de spray niet de lichte stukken van je tekening wegblaast. (lichtgrijze stukken die heel licht met houtskool zijn gekleurd zijn nog kwetsbaarder omdat het vaak alleen een lichte poeder is)
Ik gebruik het liefst wat zachter papier voor houtskool of krijt en de mooiste tekeningen lijst ik in... geen kans meer op beschadiging.