Wat voor lak is het best voor een boog?

Ik heb een handboog van grenenhout gemaakt, en ik moet hem nu lakken. Ik weet alleen niet welke lak oor geschikt is. Het moet een lak zijn die erg tegen buiging/trek&drukkracht kan, dus niet meteen barst zodra ik m'n boog span.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oor = hiervoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werkt de boog ook goed? Grenen is eigenlijk niet de meest ideale houtsoort voor bogen, heb je hem echter in laagjes verlijmd dan zal die wel werken. Taxus hout is het meest geschikt vzv ik weet. (van de natuurlijke materialen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt als een bus Reinier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar dit was mijn eerste echte serieus volgens het boekje gemaakte boog, en dan is grenen nog het goedkoopst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hij schiet nu ong. 65 meter ver

Het beste antwoord

Niet in de lak zetten.
Gaat alleen maar barsten, en mocht er vocht onde romen gaat ie rotten.
Ik zou hem in de olie zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hebruik dan wel echte lijnolie...goed voor hout conservering en veredeling (+)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan , maar parket olie kan ook prima.
En droogt sneller. Opzetten met een kwast, kwartiertje in laten trekken en dan inschuren met een schuursponsje.
Overtollige olie weghalen en een dan later is het droog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt dat niet vettig dan? Mijn vorige boog had ik met olijfolie ingesmeerd en die gaf onwijs af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom ook parket olie.
Droogtijd ca 24 uur, uitharding duurt een maand.