kan men glazuur voor keramiek ook op metaal gebruiken

wil graag emaileren en in mijn omgeving zijn daar glazuren te krijgen echter wel in overvloed voor keramiek

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Emailleren is voor het grootste deel experimenteren. Dat betekent dat je dit gewoon moet proberen, maar zorg daarbij wel dat je let op de smelttemperatuur van de emaille.
Als je namelijk een emaille voor op porselein neemt, dan heeft dat een smelttemperatuur die veel hoger ligt dan voor aardewerk. Als je die twee bij elkaar zou gebruiken, dan is de ene al kapotgestookt voordat de ander begint uit te vloeien. Dus dat is je eerste keuze: in een stuk waar je meerdere kleuren emaille gebruikt, moet je wel ongeveer dezelfde smelttemperatuur hebben.
Gemiddeld gesproken ga je voor emailleren uit van een smelttemperatuur van 690-800°C.

succes met het experimenteren!!
12 jaar geleden
Glazuur kan men op metalen gebruiken die een hoog smeltpunt hebben en niet snel oxideren.
Om de hechting te verbeteren kan met het metaal opschuren of chemisch corroderen.
Je ontvet dan en vergroot het oppervlak door de schuurkrasjes aanzienlijk.
Het afkoelen moet langzaam gebeuren, metaal krimpt en heeft een andere uitzettingscoefficient dan glazuur.
De hechting wordt dus sterk bepaald door de voorbewerking.
Het wordt dus experimenteren.
Succes.