Dat ligt aan het soort vis en aan de omstandigheden; ligt de vis in de zon/wat is de temperatuur? Het is belangrijk dat de kieuwen vochtig blijven.
Heb onlangs een verhaal gelezen van een goudvis die 13 uur zonder water heeft geleefd.
Zie bron.
Bedenk wel dat een vis op het droge het niet naar z'n zin heeft en dat 'ie een langzame en pijnlijke dood sterft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een moeilijke vraag...afhankelijk welke soort vis ( een karper bv kan uren overleven zolang de huid vochtig blijft , paling eveneens )
Maar je kan stellen dat de tijdspanne om je vis te verzorgen ( mits de nodige voorzorgen , natte doek etc..) niet belastend is en de gezondheid zeker niet gaat beïnvloeden.
Een vis "op het droge" sterft een langzame pijnlijke dood omdat hij meestal stikt..en uitdroogt...
http://www.dierennieuws.nl/forum/smf/index.php?topic=14161.0

Je moet ze nooit te lang boven water houden maar ga er maar vanuit ongeveer 4/5 minuten
http://www.stekkie.nl/forum/witvissen-algemeen/hoelang-kan-een-vis-ong-boven-water-blijven/1.html

ik hoop dat je wat aan de informatie hebt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een karper ongeveer 6 minuten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een grote goudvis kan in elk geval zo'n 12 uur overleven als hij koel en uit de zon ligt. Gisteravond zagen we namelijk een reiger op het dak van de buren met een grote oranje staart nog uit zijn snavel. Hij had er nogal moeite mee het beest doorgeslikt te krijgen. De volgende ochtend had een buurvrouw een grote goudvis in haar tuin op de grond gevonden. Aanvankelijk dacht ze dat de vis dood was, maar dat bleek niet zo te zijn. Hij zwemt nu weer in de vijver en maakt het goed. Tussen gevangen worden door de reiger en in de vijver terugplaatsen zou toch zeker 12 uur tussen moeten hebben gezeten. Het was niet fijn voor de vis, maar hij leeft nog.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Je antwoord is naast een https://nl.wikipedia.org/wiki/Anekdotisch_bewijs nog enorm slecht anekdotisch bewijs ook.
Het is niet duidelijk dat:
-De staart die je uit de reiger zag steken dezelfde vis was als de vis die de buurvrouw vond
-De vis ALS het al dezelfde was, niet tweemaal uit het water is gehaald.