beste manier om reuzenrad te laten draaien

ik probeer nu een (soort) reuzenrad te bouwen. ik wil ook dat het echt ronddraait. weet iemand misschien een manier om het rad rond te laten draaien?
ik kan wel een boor gebruiken en die via een ketting aan de as aansluiten of een hendel aan de as monteren. maar weet iemand misschien een andere manier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Een heel ludieke manier (maar niet zo goedkoop) is een sterling motortje.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hm.. ja, lijkt me wel goed, alleen weet je een 'how to' site/video waar laat zien hoe je het maakt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien een niet al te moeilijke ;P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Klein elektromotortje op
Batterijen zou kunnen. Bij modelbouwsite is vast wat te vinden. Of een knex motortje. Waar bouw je het van?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de as in een boormachinekop,op laag toerental.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echte reuzenraderen worden aangedreven via een snaar van staaldraad waarbij het rad zelf aan de buitenkant langs de omtrek kabelvangers heeft en een motor met poelie dit rad aandrijft.
Als je dit converteert naar jouw reuzenrad zou je een groot elastiek of touw als snaar kunnen gebruiken en zo het rad met een elektromotor aandrijven.
Voordeel is de dempende werking van de snaar en de grote overbrengingsverhouding.
Een direct aangedreven systeem met bijvoorbeeld en boormachine geeft een onrealistische draaisnelheid.
Een zwaar rad vergt ook veel startkoppel, een elektrische rem in de boormachine zorgt voor een abrupt stoppen wat de as van het reuzenrad zwaar belast

Toegevoegd na 8 minuten:
Feitelijk is het reuzenrad zelf dus vrijdraaiend, waardoor de as, behalve de trek- en drukkrachten (het dragen van de massa van het rad enz.) geen verdere belasting kent.
Daardoor kan men de constructie lichter houden en drijft men het rad met relatief weinig energie aan, kabelspanners houden de kabel strak om het rad, bij kleine reuzeraderen is de motor zo gemonteerd dat hij kan bewegen en zelf de kabel strak genoeg trekt.
Direct drive wordt bij mijn weten nimmer op reuzenraderen toegepast.