Bal maken van een zeshoek?

Ik wil een bal gaan maken (haken). Nu heb ik een patroon van een zeshoek, maar hoe zit zoiets? Ben zelf niet zo wiskundig. Heb ik een minimaal aantal nodig? Is dat aantal altijd gelijk?
En hoe zit het met een 5hoek?

Ik haak eerst alle 6hoeken en haak ze dan later aan elkaar vast.

Toegevoegd na 30 minuten:
Ik heb na wat zoeken dit plaatje gevonden. Hoe groot hij word maakt me niet zo veel uit. Het is een kraamkadootje.
http://images4.ravelrycache.com/uploads/kdemoise/31797118/5_medium.JPG

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (3)

Een 'officiële' voetbal bestaat uit 32 panelen, 12 vijfhoeken en 20 zeshoeken.
Maar als je wilt haken kun je hem ook 'in de rondte haken' zonder panelen maar met twee halven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hoeft geen officiele voetbal te zijn. Het is een kraamkado voor iemand. HIj hoeft ook niet zo groot te zijn.
Ik doe zelf aan patchwork en weet dat je een bal kan maken van 5 hoeken, die is vrij eenvoudig maar wel wat hoekig. Gewoon een kwestie van de 5 hoeken aan elkaar zetten, wijst zichzelf.
Of een combinatie van 5 en 6 hoeken. Dan wordt hij wel ronder maar is veel ingewikkelder. Dat is hetzelfde principe waarmee b.v. een voetbal gemaakt is. Heb daar ooit wel eens een patroon van gehad maar weet het niet meer uit mijn hoofd.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik vond deze afbeelding, daar staat op hoe je de 5 en 6 hoeken aan elkaar moet zetten

Toegevoegd na 23 minuten:
De bal op jouw foto is ook een combinatie van 5 en 6 hoeken, Je zit dan wel aan dit aantal lapjes vast anders krijg je hem niet rond en dan aan elkaar naaien zoals op de tekening die ik geplaatst heb.

Toegevoegd na 27 minuten:
Dit is een foto van een 5 hoekige bal
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een goede afbeelding zeg. Daar heb ik misschien wel wat aan. Dank je wel. Zag later dat de bal op mijn plaatje ook 5hoeken heeft.
Wordt nog lastiger dan ik dacht...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus met alleen 5 hoeken lukt het wel?
Aponi
13 jaar geleden
Ja met alleen 5 hoeken gaat het ook. Wordt de bal iets hoekiger maar voor een baby speelbal maakt dat niet uit. Ze worden vaak op die manier gemaakt voor baby's en dan b.v. ook van vilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hij wat hoekig wordt is niet zo erg. Ik vul hem op en dan een belletje er in.
Toch maar even op zoek naar een haakpatroon van een vijfhoek.
Ik zou het gewoon van vijfhoeken doen. Dat is de makkelijkste manier. Ik heb een patroon van een variant hiervan (het kan ook met platte vijfhoeken natuurlijk) op Ravelry.

Toegevoegd na 14 minuten:
De bal uit de foto die jij hebt geplaatst, bestaat inderdaad ook uit zeshoekjes en heeft een randje meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die onderste, gevlochten bal is gebreid. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar die kun je ook prima haken. Bij de projecten staan er ettelijke tientallen gehaakte.