Ik wil graag gelakte houten sigarenkistjes beschilderen? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Ik graag weten of ik het kistje eerst moet schuren? En moet ik daarna het kistje in de grondverf zetten? En wat voor verf kan ik het beste gebruiken? En graag wil ik dat het er mooi glad uitziet, moet ik het dan ook nog aflakken? Zo ja, wat voor lak moet ik dan gebruiken?

Alvast heel erg bedankt voor je/jullie antwoord!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

jah altijd eerst schuren , omdat anders de verf niet blijft zitten. Begin altijd eerst met een grondlaag , voor donkere uitstraling een donkere onderlaag , en wit voor bijvoorbeeld babyblauwe en andere lichte kleuren.
Afwerken met blanke lak.

Toegevoegd na 2 minuten:
internet gekeken :
Nieuw of ongeschilderd hout

Schuur oneffen of onvoldoende geschaafd hout met schuurpapier korrel 100 of 120, stof nadien grondig af. Glad geschaafd hout of effen plaatmateriaal hoeft vooraf niet geschuurd te worden. ERG nieuw hout dwz, hout dat pas van de zagerij komt, moet voldoende uitdrogen voor je het kan verven. Vanaf een vochtpercentage van 13% wordt verven van hout afgeraden.

Zorg dat de scherpe hoeken vooraf afgerond worden met schuurpapier.

Breng een grondlaag Elastoprim aan. Laat 24 uur drogen en schuur het oppervlak lichtjes met schuurpapier korrel 150 of met een schuurmatje. Verwijder grondig het stof met een borstel of met een licht bevochtigde doek of zeemvel.

Na het aanbrengen van de grondlaag worden alle putjes, voegen en oneffenheden gevuld.

Een alternatief voor de grondverf Elastoprim is de watergedragen grondverf Elastoprim Hydro, een uitstekende grondverf die dezelfde veiligheid biedt op voorwaarde dat hij in twee lagen wordt aangebracht. Als extra voordelen heeft Elastoprim Hydro: korte droogtijd, snel schuurbaar, aan te brengen op oude olieverven, voorkomt doorbloeding bij tropische houtsoorten.