Hoe bereken ik hoeveel ik nodig heb aan steentjes?

Ik heb een bal, die wil in beplakken met spiegelstukjes of stukjes mozaieksteen.
Zie foto.
Hoe bereken ik hoeveel ik nodig heb voor een bal?

Toegevoegd na 9 uur:
Met een wiskundige formule kan ik niet veel. Ik heb nooit wiskunde gehad en van cijfers krijg ik rillingen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke, leerzame vraag!

Het beste antwoord

bereken de oppervlakte van de bal door de diameter te meten.
de diameter deel je door 2 en dat getal vermenigvuldig je met zichzelf (kwadrateren dus).
de uitkomst vermenigvuldig je met 12.57 (da's afgerond 4 keer pi).

dit getal is de maximale oppervlakte die je nodig hebt aan steentjes.

stel bijvoorbeeld dit getal is 100 dan heb je dus 100 steentjes van 1 bij 1 of 25 steentjes van 2 bij 2 nodig.

als je de afmeting van je steentjes weet, vermenigvuldig dan de lengte met de breedte.
het getal van de oppervlakte van de bal deel je nu door dit getal en zoveel steentjes heb je nodig.

wellicht kan je het met iets minder omdat je ook nog wat ruimte tussen de steentjes open laat. als je die ruimte op 10% inschat dan heb je dus 10% minder steentjes nodig.

verder zal je misschien nog wat steentjes moeten breken om het geheel een beetje passend te maken.
deze stukjes kan je misschien weer ergens op een andere plek gebruiken, maar het kan geen kwaad om er een paar extra te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan wel de omtrek meten.
Maar hoe meet je de diameter van een bal?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een schuifmaatje en wat rekenwerk heb ik de oppervlake van de bal kunnen berekenen.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (1)

oppervlakte bol =4 x π x ( straal x straal )
pi = 3,14159265
Straal = diameter / 2

Toegevoegd na 22 uur:
je hoeft het niet te begrijpen waarom het zo is maar alleen toepassen is al voldoende