Hoe kan je bij haken 7 vasten haken (na 1 losse) in de eerste toer als je als opzet 4 lossen moet haken en de ring sluit met een halve vaste?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je haakt gewoon om die lossen heen. Die vier opzetlossen zijn inderdaad alleen maar een 'opzetje', een basis om je eerste vasten omheen te haken bij een rondje. Je kunt ook gewoon twee lossen haken en alle vasten in de eerste losse werken.

Ervaren haaksters gebruiken vaak helemaal geen opzetrondje maar werken met de zogenaamde 'magic loop'/magische ring. Daarbij maak je gewoon een draadlus, en haakt daar omheen de eerste vasten, waarna je de lus helemaal strak kunt trekken en er geen gaatje in het midden overblijft. (Zie filmpje)

Als je rondjes haakt zul je trouwens regelmatig in elke toer meer vasten haken dan in de vorige. Dat betekent dat je - mooi over het hele rondje verdeeld- hier en daar twee vasten in één vaste maakt. En bij sommige kantpatronen nog veel en veel meer (waarna je dan weer een paar steken overslaat).

Het leuke van haken is dat het zo vrij is ; niks moet, er is geen haakpolitie, en alle manieren waarop je je einddoel voor elkaar krijgt, zijn goed. Dus elke manier waarop jij uiteindelijk een rondje krijgt met 7 vasten om op verder te haken, is prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door in drie van die vier lossen twee vasten te haken. Je steekt dan gewoon nog een keer in de lus van die lossen om er een tweede vaste bij te haken.
Amadea
13 jaar geleden
Of je steekt niet in de lossen van de eerste ring, maar er omheen. Zie link.