Ik wil zelf een radiografisch polyester bootje maken maar hoe voorkom ik dat het polyester aan de mal blijft plakken?

Ik heb in 2003 een radiografische voerboot gemaakt.
De mal was gemaakt van polystyreen en het advies was om tape over het polistyreen te doen. hierdoor zou de mal makkelijker los komen van het polystyreen.
dit klopte maar nu was de bood aan de binnenzijde voorzien van tape.
Geen gezicht dus, wie weet genoeg van polyester af om mij advies te geven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Je moet de mal inderdaad van een anti aanbaklaag voorzien.
Op zich hechten polystyreen en polyester goed op elkaar.
Een coating van was, stearine of andere kaarsvetachtige substantie werkt goed.
Je zit alleen met het punt van de warmte ontwikkeling.
Door wat minder harder aan de polyester toe te voegen, wordt het niet zo snel hard en dus niet zo heet tijdens het uitharden.
Dat is cruciaal, als het kaarsvet heet wordt, verlaat het de beoogde plaats als vloeistof en dat is wat je niet wilt.
Met siliconenspray zit je met het nadeel, dat deze laag ook op het polyester komt en dan is de hechting tussen een verflaag en de polyester zeer slecht.
Zelfs spuitlak (acryl hecht dan niet meer.
Gewone bijenwas gebruik ik voor velerlij doeleinden en blijkt zeer vaak de beste zo niet enige goede keus te zijn.
Het voordeel van was is dat het in wasbenzine goed oplost en dan goed van het polyester te verwijderen is.
Daarna even opruwen voor het spuiten met fijn schuurpapier (400 of zo)
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij zou moeten werken als je de mal eerst schoon maakt met tri.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet voorstrijken met een lossingsmiddel (in het engels: release agent). Bijenwas zou kunnen, of anders zijn er speciale professionele middeltjes voor. Ik zou in een kleine mal bijenwas of siliconenspray testen als lossingsmiddel, deze middeltjes zijn goed betaalbaar, en goed kans dat ze werken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevallig karpervisser? :d