Zelf een col breien, niet als sjaal o.i.d. maar gewoon voor binnen, met kabels en moet 'krullen'!

Ik wil zelf een col breien. Niet voor buiten als plaatsvervanger voor een sjaal, maar gewoon voor op het werk, voor binnen dus als accessoir over een shirtje of jurk! Graag wil ik een donkergrijze. Het moet wel een beetje dikke wol zijn, niet dat ik zo'n dunne col krijg of ligt dit aan de dikte van de naalden..? Ik wil ook kabels in de col verwerken, misschien dat de col daardoor al iets dikker lijkt?
Verder moet de col niet strak om m'n nek heen zitten, maar gewoon een beetje loshangen, net zoals een ketting zeg maar.

DUS:
Wat is het handigst? Een rondbreinaald of gewone naalden? Welke naalddikte is het beste?
Heeft iemand een patroon waar je een col mee kan breien die aan mijn wensen voldoet? En welke wol is het best, gewone wol van de Zeeman of Kruidvat? Zou dat kunnen?
Alvast bedankt!!

Toegevoegd na 17 minuten:
Met krullen bedoel ik dat het gebreide stuk best wat over elkaar heen mag vallen als het om je nek zit. Maar dit krijg je denk ik al snel als je de col zo lang maakt dat 'ie een beetje kan hangen.

Oja.
Wat zijn goede afmetingen voor een col die ik dus wil laten hangen?

Toegevoegd na 57 minuten:
De kabels moeten wel verticaal lopen (bekeken vanuit de 'draagstand') dus van je kin naar je buik (in die richting)..!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Als je een col wilt breien kan dat natuurlijk prima plat, maar op rondbreinaalden is wel veel makkelijker, zeker als je gaat kabelen, en je hebt dan nergens een naad.

Om hem mooi te laten hangen in de opening van de jurk of trui, kun je er een schouderpas aanmaken door na het bereiken van de lengte van de col verdeeld of regelmatig op 4 punten te meerderen, zodat je een plat schouderstuk krijgt om onder je trui te schuiven.

Ook een mooie oplossing voor een echt heel losse col is hem op rondbreinaalden verdraaid breien (als een moebiusring ; ze noemen het dan dan ook moebiussjaal).

Er is geen verschil in kwaliteit tussen Saskia (wibra) en Royaal (zeeman), maar beiden hebben wel van tijd tot tijd ook betere kwaliteiten garens met wol er in enzo in het assortiment. Welke naalddikte je gebruikt hangt natuurlijk af van welk garen je gebruikt. Ik zou persoonlijk voor een col voor binnen niet dikker nemen dan naalden 4-5, liefst nog dunner. Dan zie je meer detail, en het draagt wat aangenamer.

Eerlijk gezegd is een col zo ongeveer het allermakkelijkste (rond)breiwerk dat je kunt bedenken / ontwerpen, en hoeveel steken je moet opzetten en hoe ver je door moet breien, kun je allemaal eenvoudig berekenen aan de hand van een proeflapje dat je natuurlijk eerst moet maken.
Voor dit soort werkstukken heb ik dan ook geen patronen, ik pak er hooguit een stekenboek bij (Witte Boekhandel). Uiteindelijk is het niets meer dan een rechte lap.

Leuke voorbeelden vind je op sites waar je ook dergelijke eenvoudig patronen kunt downloaden (meestal gratis), zoals Ravelry en Drops Design. (Op Ravelry moet je je misschien eerst aanmelden, maar daar staat wel veel en veel en veel meer, dus dat is de moeite wel waard).

Toegevoegd na 2 minuten:
(Ravelry heeft 139 pagina's (a 36 stuks) voorbeelden / patronen / werkbeschrijvingen op het zoekwoord 'cowl' alleen al. Met sjaals erbij wordt dat minimaal het dubbele. Maar cowl is het werkstuk dat je zoekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je een ronde kol wil breien kan je dat makkelijk op een rondbreinaald doen, dan heb je geen aanhechting.
Ik zou hiervoor een dikke pen gebruiken minimaal no.4
Je kan alle wol gebruiken die je mooi vind. Op het bolletje staat wel welke pen je nodig hebt. Maar voor een kol zou ik een dikkere pen nemen dan staat aangegeven. De kabel kan je er zo in breien. Ik heb er helaas geen patroon van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is dit een leuk patroon: http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00774/Phildar_Patroon_Kru_774275a.pdf
of anders deze: http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00777/Phildar_Patroon_42__777914a.pdf
Amadea
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
De kabels lopen in de breedte in plaats van in de lengte, maar dat geeft wel een leuk effect. Het is eenvoudig om 'm te laten krullen, dan moet je namelijk de bovenzijde heel los breien (eventueel met breinaalden van nog een maat groter).
Amadea
13 jaar geleden
Nee hoor, de collen die in de aangegeven bestanden worden beschreven worden op 2 gewone breinaalden gebreid, niet op een rondbreinaald. Daarom zijn de kabels gekanteld, het is een rechthoekige lap die je met één naad aan elkaar naait. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat je op twee naalden breit kan ook rond, en wat je rond breit kan ook op twee naalden. Het enige verschil is de naad. Soms wil je ie, soms wil je die niet, en soms is die onvermijdelijk, ook op een ronde naald.
Ik zou beginnen met haken in plaats van breien als je niet zoveel ervaring hebt. Haken is zoveel gemakkelijker, sneller en als je een foutje maakt kan je het eenvoudig weer goed maken.
En er zit zeker veel verschil tussen wolsoorten. De wol die het lekkerste zit koop je niet bij kruidvat of wibra, maar bij een echte handwerkwinkel. Toch zonde van al het werk als je een kriebelwol hebt, of dat deze niet wasbaar is of kleurecht.

Als je dan toch naar een handwerkwinkel gaat, weten ze je heel goed te adviseren welke naald je kan gebruiken en hoe je moet beginnen. Vaak hebben ze ook leuke patroontjes voor je liggen om een kopie'tje van te maken.

Succes! Het is een heerlijk leuke en ontspannende bezigheid!

Ach, en als je toch wilt gaan breien, doe dit dan op een lekkere dikke rondbreinaald en begin niet gelijk aan kabels. Dat is een behoorlijk moeilijk klusje waar je heel geconcentreerd mee bezig moet zijn.