Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom lijkt het garen dikker als je haakt ipv breidt?

Ik ben een grote col aan het breiden. Ik gebruik daarvoor garen van de Zeeman. Nu heb ik al een heel stuk gebreid. Ik brei/haak van nature vrij los. Omdat ik niet wilde dat de rand om zou vouwen, hebben ik daarvan een stuk gehaakt. Het staat prima bij elkaar. Maar er valt mij wel op dat het stuk wat ik heb gehaakt veel voller valt, dan het stuk wat ik heb gebreid. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
927

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat komt, omdat er met haken vaker een draad van boven naar beneden gaat.
Je hebt een lus op je haaknaald, daar doe je een slag om heen.
Dan steek je ergens in, slaat de draad om je naald, je gaat weer omhoog en maakt het stokje of dubbelstokje af.
Er zijn meer draden bijelkaar dus is het echt dikker.

Ik hoop dat ik het goed heb uit gelegd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kan zijn dat je toch wat strakker haakt dan dat je breidt, misschien is een dikkere haaknaald de oplossing.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan wat voor steek je gebruikt. Gebruik je dubbele stokjes, dan is het eindresultaat veel dunner. Zou je alleen met vasten of halve vasten haken, dan is het juist weer dikker. Omdat je meer garen per centimeter gebruikt dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding