Wat is precies een meisjesmeisje en hoe ontstaat het?

Is het genetisch bepaald of is het de opvoeding?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Een meisjesmeisje lijkt me iemand die aan alle stereotypen voor meisjes voldoet: draagt graag en veel roze, speelt met poppen, wil een prinses worden etc.

En hoe het ontstaat... Welke versie wil je horen? De boerenkool-versie, de ooievaarversie of de biologie-boek versie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een meisjemeisje is een vrouwspersoon die voldoet aan heel veel stereotype vrouwenlijke dingen, veel roze, veel giechelen, en nog een heleboel andere factoren zoals zorgzaamheid e.d. spelen mee.
In de psychologie is er wel een verklaring voor het ontstaan van dit gedrag, namelijk dat het een imitatie is van het gedrag van de moeder of andere vrouwen, en dat dit gedrag bevestigd en goedgekeurd wordt door de omgeving, waardoor het blijft bestaan.
Wanneer er dus een minder meisjemeisjes-achtige moeder is, of meisjesmeisjes-gedrag afgekeurd of niet bekrachtigd wordt, word je zelf ook minder meisjesmeisje.
Dit is trouwens niet zo'n complete verklaring hoor, er zijn vast ook biologische factoren (hormonen e.d.) die hier wat mee te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook namen die voor jongens en meisjes gebruikt worden. Zoals Hennie, Inge e.d. Er zijn ook ouders die hun meisje bewust een naam geven die meestel voor een jongen gebruikt wordt. Zoals b.v. Kees. Dus in concreto bepalen meestal de ouders hoe zij hun kind noemen.