Wat betekent ownen?

Mijn broertje zegt altijd als hij een pc game speelt ik ga hem ownen. Is het wel een officieel wordt en wat betekent het?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan bedoelt je broertje dat hij zeer goed wordt/is in de game.

Het beste antwoord

Als hij zegt dat jij hem ownt, zegt hij feitelijk dat hij van jou gaat verliezen. Ownen is een woord dat veel gebruikt wordt (onder jongeren), in verschillende situaties.

Ik own je (wordt mee bedoelt dat je verliest van diegene)
Geownd! (wordt gebruikt als iemand niks meer weet te zeggen nadat iemand een tegenargument heeft gebracht)
Marco Borsato ownt (wordt mee bedoelt dat Marco Borsato de beste van iedereen is)

Het is een beetje een raar woord haha, en het wordt eigenlijk alleen onder jongeren gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kan het vertalen als: Ik ga het mij eigenmaken.
Dus: hij gaat het spel spelen net zolang totdat hij het eigen heeft gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, en ik denk niet dat het officieel erkend wordt ( http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=ownen)
Het mkomt van "Ownage" of in leet-speel "Pwnage".
Onwnen = Pwnen.
(De nieuwe zender van GeenStijk heet niet toevallig "powned").

"Ownage werd rond 1990 geïntroduceerd door hackers, en sloeg op "Rooting", illegaal bezit nemen van andermans computer. Owned ontwikkelde zich en kwam in de gamerswereld, waar het de betekenis van "ingemaakt" of gewoon "makkelijk verslagen" kreeg, zij het een andere clan of een andere speler. Voornamelijk drukt het superioriteit uit over iets anders.

Er zijn ook variaties op de spelling, zoals own3d of 0wn3d, in de vorm van leetspeak. Ook is er het woord pwned (spreek uit powned), dat ontstaan is door gamers die te snel wilden typen, en de o voor een p omwisselden. Dit woord heeft in tegenstelling tot de andere verbasteringen een andere betekenis gekregen.

Het is afgeleid van het Engelse werkwoord to own (bezitten). De variant pwn wordt ook vaak gebruikt, dit is een typfout die in de loop van de tijd opzettelijk gebruikt begon te worden. Ook wordt het woord gebruikt in de Canadese internetserie "Pure Pwnage". De makers van de show spreken het uit als "own", hoewel dit ter discussie staat."

Toegevoegd op 02-05-2009 18:21:05
Sorry voor wat tikfouten.
Dat is dus waardoor er een verschil tussen ownen en pwnen is ontstaan :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ga hem ownen = ik ga hem inmaken, de grond in boren

PWN (verb)

1. An act of dominating an opponent.

2. Great, ingenious; applied to methods and objects.

Originally dates back to the days of WarCraft, when a map designer mispelled "Own" as "Pwn". What was originally supose to be "player has been owned." was "player has been pwned".

Pwn eventually grew from there and is now used throughout the online world, especially in online games.
1. "I pwn these guys on battlenet"
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heb je iets aan http://www.urbandictionary.com/define.php?term=own

Deze website geeft echter 23 betekenissen voor own, dus echt handig is het niet. Overigens wordt die website net zo opgebouwd als www.goeievraag.nl , in ieder geval met thumbs up en thumbs down voor betekenissen, respectievelijk antwoorden.
Antoni