Hoe komt het dat de ene mens heel veel intresses heeft, terwijl een ander bijna nergens voor warm loopt? En..

hoe kan het dat de ene hele andere intresses dan de ander heeft?

Wellicht een moeilijk te beantwoorden vraag, maar ik vraag het me echt af haha.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Denk dat het grootste gedeelte gewoon wel of niet in je zit.

Daarnaast hebben denk ik de ouders een erg grote invloed hierop.
Als je kind je een vraag stelt en je doet die af met een simpel niet bevredigend antwoord, of, nog erger, met een :"weet ik ook niet, vraag maar aan papa/mama"
Tja dan worden ze ook niet echt geprikkeld natuurlijk.
Maar als je daarintegen met je kind op zoek gaat naar het juiste antwoord, middels boeken, internet, TV, Bieb or whatever, dan worden ze geprikkeld en geleerd hoe je antwoorden kan vinden op vragen die je niet weet.

Mijn dochter vroeg hoe een versnellingsbak van een auto werkt. Dit heb ik haar proefondervindelijk laten testen op een fiets met versnellingen. Daarbij uitgelegd over tandwieloverbrengien ed.
Het meeste zal ze over een tijdje wel weer kwijt zijn, maar de basis kent ze nu. En als het ooit weer aan bod komt op school is ze toch in het voordeel.

Ditzelfde verhaal kun je doortrekken voor bezigheden als sporten en allerlei andere dingen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jah dat is lastig maar ieder mens is anders zou ik zeggen!!! De één houd van sporten en de ander niet, en zo krijg je denk ik ook het verschil tussen mensen dat de één veel intresses heeft en de ander niet. Een hele mond vol :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is het wel zo dat iemand die veel interesses heeft, veel prikkels nodig heeft om geïnteresseerd te blijven.
Ik heb zelf enorm veel interesses, maar ben heel snel verveeld. Mijn vriend heeft weinig interesses, maar is heel tevreden en heeft ook maar heel weinig nodig om zich bezig te houden.
Waarschijnlijk is het hier hetzelfde verschil als tussen spanningzoekers (mensen die extreme sporten en zo doen) en de wat meer rustige mens. Het is aangetoond dat de spanningszoekers minder serotonine (of dopamine, ik weet het niet meer zeker) in hun hersenen hebben, waardoor ze meer spanning nodig hebben om zich lekker te voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles een keer gedaan hebben en het is steeds niet datgene wat je zoekt? Misschien is dat een optie. Wie het gevonden heeft die doet alleen nog dat. Met de beperkte tijd die beschikbaar is moet er wel gekozen worden. De een is tevreden en heeft meer aanpassingsvermogen dan een ander.
Kleine kinderen raken ook snel hun interesse kwijt. Dat komt omdat ze zichzelf op dat gebied nog moeten leren kennen. Het heeft ook te maken met je vaardigheden en grenzen.
Er zijn ook laatbloeiers of mensen die willen compenseren en daarmee blijven doorgaan.