Wat is het verschil tussen vogelgriep en varkensgriep.

Ik bedoel dit er mee: wat zijn de symptomen van vogelgriep en wat zijn de symptomen van varkensgriep, of heb je geen verschillen. Je hebt gewoon last van griep,en moet je uitzieken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Varkensgriep is een infectieziekte die niet ongewoon is bij varkens en wordt veroorzaakt door influenza type A virussen. Hoewel het meestal H1N1 type virussen betreft kunnen ook andere subtypes aanleiding geven tot varkensgriep (H1N2, H3N1 H3N2). Als varkens besmet raken met meer dan één type influenzavirus kunnen varianten ontstaan die ook overdraagbaar zijn van varken op mens.

De meeste symptomen bij de mens van de recente variant zijn gelijk aan die van normale griep: koorts, spierpijn, keelpijn, hoest en vermoeidheid. De symptomen diarree en braken zijn echter heviger dan bij gewone griep.

De nieuwe variant op het virus kan bij de mens door hoesten of niezen worden doorgegeven.

Vogelpest, vogelgriep of aviaire influenza is een ziekte die voorkomt bij vogels, voornamelijk hoenderachtigen, die griepachtige verschijnselen veroorzaakt, met sufheid, tranende ogen en opgezette kelen. Ook verkleurt de kam van de vogel. Sommige vogels sterven direct na de eerste besmetting. De incubatietijd bedraagt drie dagen tot twee weken. De ziekte is dodelijk voor kippen, kalkoenen en eenden.

De veroorzaker van de ziekte is een variant van het influenzavirus: het influenza A virus. Dit virus is zeer variabel, zodat telkens nieuwe varianten ontstaan. Virussen vermenigvuldigen in een gastheercel. In één op de 10.000 gevallen kan door kleine foutjes in het vermenigvuldigingsproces (mutaties) een virus ontstaan dat anders, en mogelijk gevaarlijker, is dan het oorspronkelijke virus. Dit mutatieproces bij virussen heet antigene drift. Bij influenza A virussen komt ook reassortment voor waarbij verschillende virussen genetisch materiaal met elkaar uitwisselen, genaamd antigene shift. Een laagpathogeen aviar influenza virus kan muteren in een hoogpathogeen virus welke een zeer besmettelijke, dodelijke variant voor de meeste vogelsoorten vormt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het zijn allebei varianten van de griep. De symptomen zijn vrijwel het zelfde maar veel ernstiger.

De griep die gewend bent zijn varianten van virussen waar je al weerstand tegen hebt. Je wordt er wel ziek van maar je lichaam past zich vrij snel aan. Niet veel mensen overlijden aan een variant op een bekend virus.

Tegen een nieuw virus heeft nog helemaal niemand enige verdediging en het duurt dan ook langer voor je lichaam de strijd aan kan. Kijk maar eens wat er gebeurde toen de Spaanse griep voor het eerst rondwaarde. De latere Aziatische en Hongkong griepen zorgden ook voor hoge sterfte wereldwijd de eerste keer dat deze een epidemie veroorzaakte. Zelfs baby's hebben al anti lichamen tegen deze griepen van de moeder. En ik denk dat nog best wel een aantal mensen zich herinnert hoe ziek je als kind van de griep kon worden ondanks dat.

Griep is een heel wat gevaarlijker virus dan veel mensen realiseren omdat er maar zo zelden een heel nieuw virus komt. De meeste mensen die zeggen grieperig te zijn zijn over het algemeen ook niet meer dan zwaar verkouden. Daardoor wordt er al snel gezegd dat het niks voor stelt en je gewoon moet uit zieken. Men heeft dan ook niet meer de gewoonte met een griep een arts op te zoeken. Dat is geen ramp wanneer je voor de zoveelste keer een variant van de Hongkong griep krijgt maar met een compleet nieuwe variant is dat heel wat kritieker.

Je ziet dan ook dat in geval van de vogelgriep en nu de varkensgriep dat wanneer mensen hier ziek van worden
een redelijk stevig percentage overlijd. Daarom is het organisaties als het WHO zoveel om te doen een nieuwe pandemie te voorkomen.
Uit laten razen en de mensheid weerstand op laten bouwen werkt uitstekend maar kost wereldwijd ook enorm veel levens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe oud ben je? Weet je het verschil tussen vogels en varkens niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heeft deze vraag die ik stelde met leeftijd te maken! als je geprikkeld bent antwoordt dan niet.
Aan de antwoorden van Roepi en kollius heb ik veel meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was maar een grapje! Mijn excusses.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké excusses aanvaard.