Wie heeft er ervaring met een spiraaltje?

Ik zit al een tijd te denken over het stoppen van de pil en mede dankzij een vraag over de pil op deze site wil ik hier serieus over nadenken. Ik heb gehoord dat je erg buikpijn kan krijgen? Wat zijn de voordelen? Wat zijn de nadelen?

met ''hier' bedoel ik het nemen van een spiraaltje

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Eens met voorgaande antwoorden. De eerste keer inzetten was best pijnlijk, maar dat was wat mij betreft een kleine prijs voor vijf jaar totale zorgeloosheid over per ongeluk zwanger raken.

De pil is voor mij geen optie, omdat nadat ik na jaren pilgebruik gestopt was (ik had geen partner en het dagelijks hormonen slikken stond me tegen) ik een jaar lang (!) niet ongesteld werd en ook niet vruchtbaar was. Dat is allemaal goedgekomen, maar het was best een enge tijd, wat niet verbeterd werd door de medische verklaring: door het lange slikken van de pil waren mijn eierstokken 'verschrompeld' (letterlijk citaat van arts) en duurde het lang voordat ze hersteld waren.

Een belangrijk voordeel van de Mirena-spiraal is dat de dosis hormonen heel klein is, zo klein dat je cyclus (maandelijkse eisprong) gewoon doorloopt. Vandaar dat je na verwijdering heel snel zwanger kunt worden. Tegelijkertijd is toch de bescherming tegen zwangerschap hoog (iets hoger dan de pil, dramatisch hoger dan condooms) en wordt ik niet of nauwelijks ongesteld (het baarmoederslijmvlies bouwt nauwelijks op tijdens de cyclus, en hoeft dus ook niet afgebroken te worden).

Het nadeel dat de spiraal door een arts verwijderd moet worden als je zwanger wilt raken, is trouwens relatief: dit kan gewoon bij je huisarts, en het stelt in mijn ervaring (hij is al een keer vervangen) echt niets voor. De dokter trok aan het touwtje, en voor ik het wist zei ze "het is al gebeurd!"

Als je kiest voor een spiraal, zeker een hormoonspiraal, wel een advies: als je nooit kinderen hebt gehad, maakt wel of niet plaatselijk verdoven echt uit. De fabrikant adviseert plaatselijke verdoving bij jonge kinderloze vrouwen, maar in Nederland bestaat onder artsen wat afkeer van verdoven. Als je er niet om vraagt, krijg je waarschijnlijk geen verdoving.

Daardoor was de eerste keer dat bij mij een spiraal werd geplaatst een drama, ik had geen verdoving en ben door de reactie van mijn baarmoeder (die gaat knijpen als er iets wordt ingebracht) een week uit de running geweest, terwijl ik echt niet kleinzerig ben. Omdat dat het me één keer in de vijf jaar best waard was, heb ik de spiraal na vijf jaar laten vervangen, maar wel verdoving geëist. Als je er expliciet om vraagt, krijg je die gewoon (je moet dan wel naar een gynecoloog ipv naar de huisarts). De tweede keer had ik niet meer last dan bij een milde menstruatie, écht een wereld van verschil, ook nadat de verdoving is uitgewerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed dat dat blijkbaar ook kan, bij mijn huisarts kon ik het wel laten plaatsen, maar hij vond zichzelf niet bevoegd om ook een plaatselijke verdoving te geven. Wel schreef hij naar aanleiding van dat verzoek direct een verwijzing uit met expliciet het verzoek om verdoving erin vermeld.

Andere antwoorden (6)

Voordelen:
-lange bescherming, 5 jaar geloof ik
-je wordt minder of niet meer ongesteld en hebt dus ook minder of geen menstruatiepijn
-als je zwanger wilt worden na spiraaltje lukt dat eerder dan na de pil
Nadelen:
-reken op een weekje stekende buikpijn
-hij moet erin gezet worden door een arts
-als je toch een kind wil moet ie er eerst uitgehaald worden ipv dat je gewoon met de pil kunt stoppen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben het eens met krullenkoppie, allen heeft blijkbaar niet iedereen last van buikpijn, mijn vrouw heeft er geen last van (gehad).
verder is de dosis hormonen veel lager dan bij de pil.
je kunt 'm niet vergeten in te nemen.
vroeger slikte ze de pil en nu dus een spiraal, het spiraal bevalt haar veel beter. enige 'nadeel' tijdens het vrijen en diepe penetratie voel ik iets 'hards' maar dit weegt echt niet op tegen de voordelen en is ook niet zeer storend.

Toegevoegd op 28-04-2009 10:54:56
Ongesteld zijn, als ze er al iets van merkt is het enkele druppeltjes bloedverlies.
Nog een voordeel voor mij, de discussie of ik mij moet laten helpen is helemaal van de baan. oef, daar zag ik namelijk erg tegen op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit mij niet in de weg, dus heb ik daar weinig last van als man...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uhhmm
mijn beste vriendin is voor de 2e keer zwanger door haar spiraaltje heen.
en ze heeft dus 2 verschillende gebruikt.
nu krijgt ze na de bevalling een spuit in haarbarm ofzo iets en dan word je ook niet ongesteld of zwanger.

grtz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen enkel voorbehoedsmiddel (afgezien van castratie of vasectomie) beschermt 100% tegen zwangerschap. Het hormoonspiraaltje scoort wel als één van de besten. Om precies te zijn: bij gebruik van een hormoonspiraal komen minder dan twee zwangerschappen voor per duizend vrouwen die het een jaar lang gebruiken. Dat is vergelijkbaar met de betrouwbaarheid van sterilisatie bij de vrouw. Dat jouw vriendin nou alletwee die zwangerschappen per duizend vrouwen treft, is natuurlijk erg naar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De prikpil (ik neem aan dat je dat bedoelt) is trouwens ook niet 100% betrouwbaar, en bovendien erg ingrijpend voor je hormoonhuishouding. Maar ik hoop voor je vriendin dat dit voor haar wél goed werkt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel natuurlijk hysterectomie (verwijdering van de baarmoeder). Een vasectomie (sterilisatie bij de man, het doorsnijden of dichtklemmen van de zaadleiders) is niet 100% betrouwbaar.
Eerst moet je beslissen wat voor een soort spiraaltje je wilt. Wil je een 'ouderwets' spiraaltje of de Mirena spiraal, die ook hormonen afgeeft.
Dat laatste spiraaltje heeft een extra bescherming en de hormonen worden plaatselijk afgegeven, dus zijn veel minder dan de pil. Het voordeel is dat je minder bloedt, je niet dagelijks aan de pil hoeft te denken.
Het ouderwetse spiraaltje kan - soms - wat meer onbetrouwbaar zijn. En, niet iedere vrouw kan er tegen. Maar heeft dan wel als voordeel dat je helemaal geen hormonen binnen krijg.
Het Mirena spiraaltje heb ik zelf gehad. De huisarts en gyneacoloog raadden mij dit aan vanwege de heftige menstruatie. Bij zo'n 60% van de vrouwen werkt het spiraaltje ook bij dit probleem.
Helaas werkte het niet bij mij, maar anders vond ik het een ideaal conceptiemiddel! Vraag wel bij je huisarts na of deze ervaring heeft bij het plaatsen. Zo niet, vraag een verwijzing naar de gyneacoloog. Het plaatsen vond ik echt geen feestje, ondanks de dubbele verdoving. Maar geloof me, als ik het mocht, dan zou ik zo weer voor dit middel gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sterk zaad...