Ubrofen of paracetamol gaan die samen met het drinken van alcoholhoudende drank?

Kan dit of is dit erg slecht voor je?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
27.6K

Het beste antwoord

De combinatie van alcohol met geneesmiddelen in het algemeen (dus oopk Paracetamol en Ibuprofen) wordt gewoonlijk ontraden, omdat de meeste medicijnen in de lever worden afgebroken, en wel door hetzelfde enzym-systeem dat ook alcohol afbreekt. Door alcohol te gebruiken wordt het medicijn minder snel afgebroken, waardoor het kan gaan stapelen. Daardoor kan een te hoge bloedspiegel ontstaan die gevaarlijk zou kunnen zijn. Alles is echter afhankelijk van de dosering: een enkele tablet paracetamol en één glaasje kan geen kwaad (behalve als je allergisch zou reageren) maar een hoge dosis Ibuprofen combineren mat (bijna) comazuipen is natuurlijk een vrij zekere manier om zelfmoord te plegen.... en alles ertussenin natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens de bijsluiter gaat dit niet samen. Het kan allergische reacties opwekken.

Echter zelf al vaak genoeg gedaan en bij mij heeft het (nog) geen negatieve effecten gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de foto van Jim, Jim Morrison, the Doors?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt hoezo?
Ibuprofen is geen paracetamol hoor...

De bijsluiter zegt dat er bijwerkingen mogelijk zijn... Bij mij geeft ibuprofen soms een dissociatieve werking in combinatie met alcohol...
Dan ervaar ik dat het niet waar is wat ik ervaar, ik kan niet geloven dat het klopt wat ik zie... Dat duurt dan een uur en is dan weer over...
Paracetamol en alcohol, daar heb ik nooit een relatie of last mee ondervonden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er staat ook niet dat ibuprofen paracetamol is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alweer de vraag niet goed gelezen, dank je voor de terechtwijzing...
GHB avant la lettre, maar tegelijkertijd nonsens. Heb overigens wel het idee dat Ibuprofen schadelijker is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me slecht voor de maag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zowel alcohol, aspirine, diclofenac als ibuprofen zijn bloedverdunners, paracetamol daarentegen niet. Om maar even een extra effect/verschil te noemen. Ik zou het niet doen. Paracetamolletje na drank komt wel vaker voor, hehehehe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over paracetamol kan ik nog twee dingen toevoegen. Als eerste wordt paracetamol afgebroken in de lever. Alcohol wordt ook afgebroken door de lever. Bij regelmatige overbelasting van de lever kan er littekenweefsel ontstaan. dit noemt men levercirrose. Een combinatie van alcohol en paracetamol is extra belastend en een zwaardere 'aanslag' op de lever. Ten tweede is paracetamol ook een aanslag op (vooral een lege) maag. Ook alcohol en voornamelijk sterke drank zijn slecht voor de maag. Beide kunnen zij voor een maagzweer zorgen. Een combinatie zou dus misschien sneller complicaties kunnen veroorzaken.

Ik weet niet helemaal zeker of zij in combinatie extra zwaar op de betreffende organen inwerken maar wel van hun individuele schade.