Moet ik mijn hart volgen of voor zekerheid gaan?

Kies je voor je vaste baan of ga je voor je droom??

Vaste baan: leerkracht in het basisonderwijs. Ooit 'ingerold' en hoewel ik er geen hekel aan heb is het niet echt mijn ding.
Droom: het ontwikkelen van mij muzikale talent, geen idols-achtige wannabe maar een serieus talent waar ik nu op amateur niveau al op redelijk hoog niveau aan werk en er super graag verder in zou ontwikkelen dmv een conservatorium-opleiding..

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ik weet niet hou oud je bent. Maar als je tot je 65e werk hebt wat niet echt je ding is, geloof me, je komt jezelf een keer tegen.
Voor het conservatorium moet je auditie doen. Wat let je je nu goed voor te bereiden voor die auditie? en vervolgens verder te kijken wat je gaat doen? Het geeft je in ieder geval ook even de tijd om wat meer te sparen (zeker tot september) zodat je ook wat meer financiele armslag hebt.
Kijk ook verder hoe je je droom kan verwezenlijken, als blijkt dat je het te spannend vindt, dan kun je het nog altijd afblazen.
Wellicht een alternatief: ken je de Schumann Akademie? Dat is een deeltijd opleiding, op HBO-niveau. Dan kun je blijven werken, en toch studeren. Ik ken een aantal zangers die op deze wijze studeren...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Ha, die Gast;

Zolang je nog niet door beslommeringen en verplichtingen gebonden bent zou ik zeggen; leef je droom!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En wat is je droom?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volg in godsnaam je hart en wijk daar nooit meer vanaf...

keigoed als je besluit dat te doen... Ik probeer dat en niemand kan daar iets aan doen... Ik volg mijn hart...

trouwens elke zekerheid is een schijnzekerheid... De enige zekerheid die je hebt, is dat de lucht in jouw longen eruit gaat... wat daarna komt is een raadsel... en meer zekerheid heb je niet in werkelijkheid...

Jesus volgde zijn hart, dat is zo uitzonderlijk dat wij het er nu nog over hebben...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat hangt er vanaf of de zekerheid sterk van jouw droom afwijkt. Als het ongeveer hetzelfde is dan zou ik voor zekerheid gaan. Doe maar gewoon wat jij denkt dat het beste is, aangezien het maar een oppervlakkige vraag is en 'we' niks met elkaar kunnen vergelijken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de meeste hollanders gaan voor een vast baan (althans de vorige generatie), noord europeanen functioneren namelijk niet zo goed als het allemaal onzeker lijkt te zijn... vooral de toekomst. da's een stukje cultureel erfgoed gevoed door de jaargetijden die wij hier kennen :)

het hangt dus van de persoon af en dat in combinatie met opvoeding, opleiding, achtergrond en omgeving/sociaal netwerk. hoe zeker ben je van jezelf etc etc

zodra je kinderen hebt/krijgt neigen de meeste mensen voor meer zekerheid te gaan (gezien de verantwoordelijkheden die ze erbij hebben gekregen voor minstens 18 jaar :P )

de vraag is: is dat wat je hart aangeeft zo onzeker dan? en wat is zekerheid? in loondienst bij een multinational? de ambtenarij?

hopelijk vindt je de ultieme combinatie van omstandigheden opdat je fluitend naar je werk gaat :)

probeer het allemaal uit zou ik zeggen. je leeft maar één keer (en mocht je vaker leven, meer kansen! :) )
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat is je droom, vrijwilligerswerk in Zuid-Jemen?
Ga dan voor een vaste baan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nu je je baan en droom hebt beschreven, zou ik je zeker aanraden voor je droom te gaan, zeker als je nog jong bent.
De kunst is natuurlijk om desondanks een inkomen te verwerven, maar ik zie dat door anderen daar al suggesties worden gedaan.
Succes!
Ik zou zeggen doe dat waar je je het lekkerste bij voelt. Het kan zijn dat je je prettiger voelt bij zekerheid, dan moet je daarvoor gaan en daarmee volg je dan gelijk je hart (want je doet dat waar je je prettig bij voelt)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurlijk lijkt de meest logische keuze om te zeggen dat je vooral je hart moet volgen. Maar bedenk dan wel heel erg goed of je daar echt zo gelukkig van zal worden als je nu verwacht.

Als het betekent dat je over moet gaan van een modaal salaris naar enkel stufi en je een bijbaantje moet nemen dan moet je wel bereid zijn om je levensstandaard [ver] naar beneden bij te stellen. Het lijkt nu misschien allemaal leuk maar houd er absoluut rekening mee dat je er wel tegen moet kunnen en ook minder leuke dingen zult moeten doen. Verder kan het ook als persoon een stap terug voelen als je nu opeens wordt beoordeeld door docenten en je MOET doen wat zij zeggen.

Verder wil het volbrengen van het conservatorium absoluut niet zeggen dat je daarna ook succes zult hebben. En dat je zult kunnen leven van muziek maken. Natuurlijk zal ook ik zeggen dat je moet doen waar jij je het gelukst bij voelt, maar denk wel heel goed na over ALLE consequenties die een dergelijk stap met zich mee brengt en vraag je dan af of je daar echt gelukkiger van zult worden dan dat je nu bent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een opleiding kan nooit kwaad ga wel goed na wat je mogelijkheid is na het conservatorium ( praat met oud studenten enz.) voordat je die beslissing maakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vraag aan je drie beste vrienden , je ouders en nog een derde partij maar wees precies in wat die droom nu juist betekent. Dan kun je beslissen na een paar goede nachten slaap.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou mijn droom volgen, maar dan wel op een slimme, realistische manier waarbij ik mezelf niet in totale onzekerheid stort.

Mijn strategie zou zijn: uitzoeken hoe en waar ik in deeltijd of op basis van contractonderwijs zou kunnen studeren aan een conservatorium. Dan zou ik kijken hoeveel ik zou kunnen werken naast mijn ideale oplossing. Ik zou bij mijn werk informeren naar de mogelijkheid om parttime te werken, en als die mogelijkheid er niet is, uitkijken naar een andere baan waarin die mogelijkheid er wel is.

Een voorwaarde hiervoor is dat ik voldoende inkomen om van te leven kan genereren, dus zou ik mijn uitgaven onder de loep nemen en goed bekijken waar ik kan snijden en of dat met het percentage parttime dat ik wil mogelijk is.

Zodra ik geïnstalleerd ben op een plek waar ik die mogelijkheid van parttime werken toegezegd heb gekregen, zou ik auditie doen bij de instelling van mijn keuze. En als ik door die auditie heen kom, zou ik de mogelijkheid tot parttime werken effectueren.

Op deze manier hou ik een vast (maar gereduceerd) inkomen en zoveel mogelijk baanzekerheid en voorkom ik dat ik mijn schepen achter me verbrand (mocht de conservatoriumstudie niet goed uitpakken heb ik makkelijker de optie weer fulltime te gaan werken dan wanneer ik er helemaal uit zou zijn) en kan ik toch mijn droom volgen. En als de studie wel goed uitpakt en ik inkomen kan gaan genereren uit optredens, kan ik alsnog mijn baan helemaal opzeggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je moet eerst bij jezelf afvragen wat je er voor over hebt om deze droom te verwezenlijken. Wat moet je er allemaal voor laten en heb je dat er voor over? Zeker als je niet optimaal gelukkig bent met je leven zoals het nu is zou ik gaan voor de droom. Als dat toch niet is wat je er van hebt verwacht, kan je altijd nog een andere baan in het onderwijs aannemen. Maar dan heb je het wel geprobeerd! Als je het niet probeert blijft je je hele leven afvragen hoe je leven er uit zou zien als je het wel had gedaan.

Je kunt beter spijt hebben van iets dat je wel hebt gedaan, dan spijt van iets dat je niet hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is het mogelijk om een deeltijd opleiding te volgen,
en je baan in het onderwijs te behouden, misschien
wat minder uren werken, andere functie, waardoor je meer tijd hebt voor de muziek.
Als daar je hart ligt zou ik er zeker voor gaan !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je het je financieel kunt veroorloven, volg je je hart.

Er zijn 2 opties:
- je maakt je droom waar
- het gaat je onverhoopt niet lukken
In beide gevallen heb je er alles aan gedaan, en zal dat je een goed gevoel geven.

Beter werken aan een droom dan later spijt hebben dat je er nooit iets mee gedaan hebt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zonder twijfel je hart, er even van uitgaande dat dit geen belemmering is voor je financiële verplichtingen.

Wanneer je doet waar je hart ligt kun je niet anders dan de meeste voldoening krijgen. En tevens niet onbelangrijk; geen spijt achteraf.

Heel veel succes!