Zijn er mensen die de wereld in zwart-wit beeld meemaken?

Dus letterlijk zwart-wit zoals sommige dieren alleen zwart-wit zien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Ja, dit komt zeker voor. Ons ook bevat twee soorten lichtgevoelige zintuigen, namelijk de zogenoemde 'kegeltjes' en 'staafjes'. Kegeltjes worden geactiveerd door licht. Dankzij kegeltjes kunnen we licht zien. Wanneer er niet genoeg licht is worden de kegeltjes niet geactiveerd en zien we dus geen kleur. In dit geval gaan de staafjes aan de slag. Staafjes zorgen ervoor dat we lichtintensiteit zien, dus eigenlijk contrasten.

Nou bestaan er mensen waarbij de kegeltjes niet gevoelig zijn voor licht of het simpelweg niet doen. Deze mensen maken dus alleen gebruik van hun staafjes en zien in contrasten (zwart-wit).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jazeker! De Amerikaanse neuroloog Oliver Sacks heeft hier onderzoek naar gedaan en er ook over geschreven. Ik geloof dat het boek 'De man die zijn vrouw voor een hoed aanzag' heet. Daarin allerlei verhalen over mensen met een bijzondere neurologische aandoening. Ik kan me ook het verhaal herinneren van een schilder nota bene, die van de een op de andere dag de wereld in zwart/wit/grijs zag. Dat was erg moeilijk voor hem in het begin, maar uiteindelijk kwamen daar de meest prachtige kunstwerken uit voort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn mensen die geen kleuren zien, maar alleen zwart/wit. Nu kan dat op twee manieren, maar ik heb het nu alleen over de fysische onmogelijkheid kleur te kunnen zien...

Toegevoegd op 26-04-2009 09:57:29
Trouwens kan iedereen dit ervaren, als het bijna totaal donker is buiten (of binnen) wat zie je dan voor kleuren, precies alleen zwart/wit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwart-wit foto's worden door veel fotografen mooier bevonden dan kleur. Zwart-wit "heeft iets". Zwart-wit is dus helemaal geen probleem als je niet beter weet.