De toepassing van anesthesie onder gemonitorde omstandigheden en door een opgeleide anesthesioloog mag veilig worden genoemd. De kans op overlijden als gevolg van toepassing van algehele anesthesie is kleiner dan 1 op 100.000 anesthesieën. De belangrijkste bijwerkingen na anesthesie zijn misselijkheid (10-30%), braken (<10%) en keelpijn (veroorzaakt door de intubatie). Een zeldzame maar levensbedreigende complicatie bij mensen die er gevoelig voor zijn is maligne hyperthermie.

De anesthesie is een uitermate belangrijk onderdeel van een operatie en wordt ook door een universitair opgeleid medisch specialist, de anesthesioloog, geassisteerd door een anesthesiemedewerker, toegediend. De patiënt wordt in de westerse geneeskunde op vele niveaus en manieren bewaakt. Hierdoor is de veiligheid van operatieve ingrepen in de laatste honderd jaar enorm toegenomen. Het risico van anesthesie is tegenwoordig voor een overigens gezond persoon (de meeste mensen) kleiner dan dat van de autorit naar het ziekenhuis voor de operatie. Bij mensen met ernstige hart- of longaandoeningen blijft anesthesie een toestand met een flink verhoogd risico.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ja natuurlijk is dat mogelijk. Kijk maar naar ouderen mensen. Soms breken ze hun heup, gaan onder narcose en soms gebeurt het dat ze er niet meer uit komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is heel goed mogelijk als je tijdens de narcose in een coma raakt of komt te overlijden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja dat kan, ten eerste omdat het een slechte aneastesist was, die jou verdoofd heeft en ten tweede er kan altijd een breuk komen van het fluïdekoord op onverwachte wijze... Zo kan een chauffeur de auto niet meer terug vinden... En dan blijft de auto onbemand... en dus in coma...

(Zie op deze site als je niet snapt waar ik het nu over heb, met chauffeur en auto, ik ben gewoon te lui om het elke keer weer uit te leggen...) Zoek "Chauffeur en Auto" dan vind je het wel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is wel mogelijk. Maar de kans dat dat gebeurt is enorm klein, en zal door de arts ook meegenomen worden in zijn beslissing je wel/niet te opereren. Ze opereren zelden voor niets.