Waarom kom je meestal aan als je stopt met roken?

Echt niet alleen omdat je gaat compenseren door meer te eten of te snoepen. Uit eigen ervaring concludeer ik dat er nog een andere reden moet zijn. Na gestopt te zijn met roken heb ik extra op het eten gelet, ben meer gaan sporten en nu gebruik ik nauwelijks nog suiker. Het is populair en te gemakkelijk om gewichtstoename alleen aan veranderende eetgewoontes toe te schrijven.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Dat alles en ook:
Roken schijnt veel energie van je hart te vragen. Dus als je stopt hou je die energie over. Als je die extra energie niet gebruikt, wordt die opgeslagen, dus kom je aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb je ook een bron voor deze vreemde bewering?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sluit ik me bij aan. Nooit van gehoord. Maar dat kan best, mijn kennis is beperkt. Dus, als het even kan: geef een bron, dan kan ik wellicht mijn kennis uitbreiden. Daarvoor zijn wij tenslotte hier op GV.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom zou roken extra energie van je hart vragen? Behalve als je het rennend doet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hart slaat sowieso sneller als je een sigaret opsteekt. En dit is wat mijn dokter vertelde toen ik 8 jaar geleden stopte! Vreemd maar waar..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Roken verhoogt de hartslag omdat je een klein zuurstoftekort krijgt als je inhaleert. De longen nemen minder zuurstof op, waar je hart op reageert door sneller te gaan kloppen om zoveel mogelijk rode bloedcellen langs de longen te sturen om de wel aanwezige zuurstof zo efficiënt mogelijk op te nemen. Dat vraagt inderdaad wat meer energie van je hart, maar ik betwijfel of dat genoeg is om invloed op je gewicht te hebben: vergelijk het met de extra energie die je hart gebruikt als het sneller klopt wanneer je een trap oploopt, maar dan *zonder* de energie die andere spieren (bijvoorbeeld in je benen) voor die trap zouden gebruiken. Lijkt mij verwaarloosbaar.

Andere antwoorden (8)

Nicotine stimuleert de stofwisseling, dat effect raak je kwijt als je stopt.

Dat er meestal alleen wordt gesproken over meer snoepen als je stopt met roken, is denk ik vooral omdat gezondheidsinstanties niet willen dat mensen gaan roken om af te vallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is ook zo, door te stoppen met roken wordt je spijsvertering langzamer. Waardoor je aankomt. Best wat je er tegen kan doen daarintegen is toch je eetgewoonten aanpassen. Of erg veel koffie drinken :P
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zit ook veel nicotine in en werkt laxerend. Maar denk niet dat je je er veel beter door zal gaan voelen. Maar als je nu helemaal geen koffie drinkt kun je het altijd proberen (3 - 5 kopjes ofzo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nicotine in koffie? Volgens mij bedoel je caffeïne.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja caffiene inderdaad, heeft de zelfde werking als nicotine.
Roken stimuleert de stofwisseling, maakt deze minder efficiënt. Daardoor kom je aan als je stopt met roken.

Daarnaast vergiftigt roken je lichaam. Daardoor neem je extra weinig voedingsstoffen op, waardoor je slanker blijft dan wanneer je niet zou roken. Voor sommige mensen is dat slank blijven een voordeel; wat ze vergeten, is dat ze ook minder vitaminen en mineralen binnenkrijgen.

Overigens zijn er genoeg dertienjarige meisjes die expres gaan roken, speciaal om slank te blijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
- je mond 'wil' iets te doen hebben. Je snoept wel degelijk meer.
- je smaak is sterk verbeterd, je proeft veel meer, dus ook van lekkere dingen. Waardoor je er meer naar verlangt, onbewust.
- je spijsvertering werkt anders (geen nicotine in je lijf)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je de vraag goed gelezen zou hebben kun je zelf tot de conclusie komen dat dat eerste twee onjuist zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
onjuist, toe maar. Niet goed gelezen ook nog. Misschien dat er iets niet of niet helemaal geldt in jouw eigen geval. Onjuist is het heel zeker niet. Als voorbeeld niet in mijn geval. QED. Je generaliseert je eigen dingen wel heel erg makkelijk naar anderen. En zelfs naar iets algemeen geldends.
Tot aan mijn 37 jaar had ik nooit gesport, alleen gewerkt, ik woog jaren lang 62 kg. S'winters iets meer en zomers iets minder. Ik rook niet . Toen ik 37 was ben ik gaan voetballen, heb het nooit echt geleerd, maar was wel heel fanatiek. Na een jaar woog ik 68 kg, alleen door meer spiermassa. Dat is er na altijd zo gebleven. Het gebruik van suiker had er geen invloed op. Dus alleen al door te gaan sporten kan je flink aankomen Indien je wel rookt en je stopt dan wordt je lichaam gezonder waardoor het beter om kan gaan met voedigsstoffen Misschien ook doordat je eten beter smaakt je wat meer gaat eten. In het begin heeft het lichaam behoefte aan iets(roken) en dat lossen veel mensen op door te gaan snoepen, meestal is dat tijdelijk maar mag nooit een reden zijn om weer te gaan roken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De stof nicotine verhoogd de werking van de schildklier met zo'n 25%. Dus je stofwisseling is in een verhoogde staat van verbranding van vetten, suikers etc.

Wanneer je stopt met roken valt die 25% voordeel van de stofwisseling weg. Als je daarbij ook nog op je voeding gaat letten. Dus niet snoepen enzo. Dan gaat je lichaam extra reserves opbouwen, waardoor je in gewicht aan komt...

In feitte zegt je lichaam dat er iets mis is dat je lichaam (nog) niet kan plaatsen. Als reactie hierop gaat je lichaam dus die reserves opbouwen. Dat gebeurd dus ook als je wel extra gaat eten en snoepen, maar dan omdat de stofwisseling trager is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben ook gestopt met roken. Eigenlijk voor de 2e keer. De 1e keer kwam ik heel veel aan, omdat ik van alles ging eten om het roken te compenseren. Als je rookt heb je ook minder behoefte aan eten. Ik ben weer gaan roken omdat er in de familie erg veel mensen achter elkaar overleden. Zeg maar voor de stress. Nu ben ik weer langer dan een jaar gestopt, en ik ben niks meer aangekomen, omdat ik gewoon mijn oude eetgewoontes heb aangehouden. Het kan dus wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan krijg je meer honger.