Is een koeler aanvoelend muismatje gezonder?

I.v.m. belasting van de pols, bijvoorbeeld. (Is bijvoorbeeld de doorbloeding beter bij een koeler matje? Ik roep maar een voorbeeld van iets wat medisch gezien misschien zou kunnen schelen.)
Er zijn verschillende types muismatjes, waarvan ikzelf de koeler aanvoelende matjes veel plezieriger vindt. Je hebt bijv. ook van die goedkope matjes met een stoffen bovenlaag. Die voelen veel warmer aan.

Is hier medische (medisch statistische?) informatie over?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

RSI-klachten zijn toegeschreven aan onder meer het gebruik van de computermuis. Voor het preventief optreden van "Repetetive Strain Injury" problemen zijn er speciale muismatjes ontworpen die wel vrij duur kosten. De de koeler aanvoelend matjes zijn misschien gevoelsmatig beter maar echte koude compressen is toch iets anders. Ik heb er ooit een twintig tal aangekocht voor het personeel en de meeste vonden dit wel goed.Het ging over personeel dat min 5 uur achter het scherm werkte.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
soms even een tijdje stoppen met internet en even gaan wandelen, is dat een goede optie?

Maar daar vroeg je niet naar...

dan moet ik toch nog gaan nadenken... :-)

Er zijn ook matjes van gel, die blijven koel en vergroten het gebied waar druk ontstaat, dus de piekbelasting wordt overall kleiner...

Maar of er dan medisch gezien informatie over is, dat weet ik niet...

succes met GV... :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet of een koud matje iets doet, maar er zijn wel speciale matten met een stuk gel eraan om je pols niet te belasten. :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hee die mmm. Nee ik denk niet dat koelte een positief effect heeft op RSI klachten.
Een verhoging onder je pols wel.

Een oorzaak van RSI kan namenlijk zijn dat spieren die continu onder spanning staan nog eens extra worden aangespannen.
Je spieren boven op je hand/pols zijn continu aangespannen als je hand op de muis ligt want die ligt in een knik. Als je dan ook nog eens met grote regelmaat je vinger aanspant om te gaan klikken dan kan het fout gaan.
Een simpele maar voor veel mensen effectieve oplossing is 2 verschillende muizen aan te schaffen en halverwege de dag steeds van muis te wisselen. Zo zit je niet uren per dag met je hand in dezelfde houding