Zou het niet veel gezonder zijn, zeven dagen (bijna) zes uur per dag te werken in plaats van vijf dagen acht uur per dag?

Van veel mensen wordt het hele werkritme door het weekend in de war gebracht, waardoor ze iedere maandag weer op gang moeten komen. Zou het daarom voor mensen lichamelijk gezien niet veel gezonder zijn iedere dag te werken in plaats van vijf dagen per week?

Antoni
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Iedere dag werken is niet gezond - zie overige antwoorden.

Het ongezonde is dat je er zaterdag en zondag een heel ander ritme op nahoudt. Ik voel me zelf veel prettiger als ik ook zaterdag en zondag redelijk vroeg opsta - zeg uiterlijk half acht, liefst iets eerder. Dan is je ritme de hele week hetzelfde, en dat is waar het om gaat.

Soms lukt dat niet, dan lig ik in het weekeinde om acht uur nog in bed. Gelukkig kan ik dan de werkweek die daarop volgt ook rond die tijd pas opstaan, en gewoon wat later op m'n werk komen. Zolang ik m'n 40 uur maar maak vindt de baas dat best. Ook dan geldt: als je je ritme maar niet teveel verandert voel je je het beste.

Veel mensen slapen in het weekeinde lekker uit, maar moeten maandag plotseling vroeg op. Dan verandert je bioritme in een biochaos. Tja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat erom dat je ritme de hele week hetzelfde is. Ik sta doordeweeks tussen half zeven en zeven uur op. Dat betekent, dat ik in het weekeinde ook rond die tijd moet opstaan. Ik prefereer een uiterste tijd van half acht. Als jij doordeweeks om half tien opstaat, moet je ook in het weekeinde rond die tijd opstaan. Dus dan beslist niet op zaterdag en zondag om half acht op, dat zou een te grote verandering zijn.

Andere antwoorden (10)

Alsjeblieft niet!!! Ik wil ook graag echt twee dagen he-le-maal niet aan werken hoeven denken. Zeven dagen werken lijkt me juist erg ongezond, dan draait je leven echt elke dag om werken, ook al is het maar voor vijf uurtjes. Er is echt wel meer in het leven ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wil je ff ophouden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Nu meteen...?
In mijn geval zeker niet. Voor mij persoonlijk is 3 dagen van 6 uur véél gezonder. Echt ! Ik weet het zeker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wellicht beter 4 dagen van 10 uur te maken, en zo een lang weekend te forceren. Maar je moet je geest en lichaam ook rust gunnen.

Maar zij die 7 dagen in de week willen werken kunnen altijd nog huismoeder of kleine zelfstandige worden, die hebben namelijk nooit vrij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit lijkt me al jaren wat! Waarom heeft het weekeinde maar 2 en niet 3 dagen?
Dit is NIET efficient: 6 uur per dag is eigenlijk te kort t.o.v. bijvoorbeeld de reistijd! Gevolg is dat mensen het gevoel hebben NOOIT meer vrij te zien. Niet slim, niet efficient en dus ook niet gezond!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is twee dagen meer woon/werk verkeer en dus ook twee dagen meer extra agressie in het verkeer :)
Twee dagen meer spits, dus meer fijnstof, meer stress door files...
Twee dagen meer die smerige kantoorkoffie drinken. Twee dagen meer me ergeren aan mijn klanten die problemen hebben die op onze omgeving niet na te spelen is...
Nee, zie alleen maar nadelige gevolgen voor gezondheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het de gewoonte is zou het niet extra veel stress opleveren. De verandering er naartoe zal wel heftig worden. Persoonlijk vind ik het wel een goede actie. Je kan altijd nog een dag vrij nemen. En als er geen vast weekend is zal op Zaterdag en Zondag kan je tenminste normaal dingen doen.

Overigens is Maandag de dag met de meeste zelfmoord plegingen of een ander ernstig ongeval veroorzaken. Dit zou worden voorkomen zonder 'Maandag'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, liever 3 dagen van 13 uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In verreweg de meeste CAO's zijn hier afspraken over gemaakt. Hiernaast verbied de arbeidswet dat iemand 7 dagen per week mag werken, mits de persoon in kwestie een leidinggevende functie heeft en het -standby- principe geld...