Is het houden van een siësta gezond of ongezond? En waarom?

In sommige landen is het heel normaal, maar niet in Nederland.

Picture for question
Antoni
15 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Gezond. Het is uit diverse onderzoeken gebleken dat een middag slaapje zeer doeltreffend is om je weer fit te maken.

In Zuid Europa is het normaal omdat het meestal toch te warm is om te werken. Dus kun je het een met het andere veraangenamen.

In Nederland echter kan het gewoon niet. Dit van wegen het jachtige bestaan. Als Nederland zou onthaasten kan het wel, maar dan rijg je andere werktijden. Je zou eigenlijk moeten werken als het jouw uitkomt, niet zoals het je baas uitkomt. (Wel het aantal uren in het oog houden ;-)

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=4272

Even een bron toegevoegd
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Lijkt mij niet gezonder om op 't heeste moment van de dag in hete landen te werken dan om gewoon wat langer door te werken 's avonds. Met al dat zonlicht krijg je ook huidkanker enzo.

Nederland is totaal niet heet dus hier heeft 't zelden nut.

heeste = heetste
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mexicanen en spanjaarden houden een siësta omdat het 's middags bloed heet is (in de zomer), het heeft weinig met de gezond heid te maken behalve dat het niet fijn is om de hele middag in 38° C te moeten werken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is ooit een onderzoek hiernaar geweest (helaas geen bron) waarin werd geconcludeerd dat een siesta de productiviteit van werknemers aanzienlijk verhoogd. Je geeft de brein rust waardoor je daarna weer energiek te werk kan gaan. ik zeg gezond.
Siesta's worden steeds schaarser omdat bedrijven het steeds vaker gaan zien als verloren tijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zelfs in Japan, zijn er bedrijven die siësta's willen voor de werknemers. Inderdaad om de productiviteit te verhogen. (Ik weet even niet of 't daar ook vaak heet is, op 't midden van de dag.)
Siesta is heel gezond als je het goed doet. In een donkere kamer op een bed liggen zonder te spannende kleding. De echte oude spanjaarden vertellen er graag bij dat je een zilveren lepel in je hand moet houden en wakker worden als hij uit je hand valt.Dus ongeveer een kwartier tot een half uur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja; als het midden op de dag bijna 40 graden is in de schaduw ben je niet echt productief meer. OP kantoren is dat nog tot daar aan toe (goede airconditioning) maar ga maar eens bij die temperaturen als bouwvakker oid aan de slag. Dat is gewoon gevaarlijk bij zulke temperaturen.
Dus ja: ze houden een siesta voor hun gezondheid maar niet omdat rusten zelf zo gezond is maar omdat het gewoon niet verantwoord is om te werken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je ander leef omstandigheden heb neem je gelijk andere Leef gewoontes aan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uit eigen ervaring: gezonder. Ik kom uit een warm land en het is er helemaal normaal om 's middags een dutje te doen. Ikzelf doe het niet altijd, maar toch heel vaak. Na zo'n siesta kan ik de hele wereld weer aan... Ik voel me dan GELUKKIG :)