Waarom krijg je steken in je zij als je hardloopt?

En kan ik er ook wat tegen doen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Je kan er best wel wat aan doen. Je milt doet dan zeer, omdat je meer bloed nodig hebt dan de milt kan leveren. Eigenlijk kan je lichaam/bloed de koolmonoxide niet kwijt, omdat je niet genoeg uitademt.

Wat ik vroeger deed (ik loop nu zelden meer hard), is gecontroleerd uitademen. Twee stappen uitademen, een stap inademen, eventueel nog een stap tussendoor niets doen als dat beter is voor je ritme. Hierdoor zorg je dat je genoeg uitademt. Welk ritme precies werkt voor je moet je even uitvinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat je milt zich dan roert (samenknijpt) in dienst van het beantwoorden aan de vraag je bloed sneller door je lichaam te laten gieren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar zit je milt en daar kan je niets aan veranderen of aandoen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik had het vroeger op school als ik de eerste uren gym had.
Meestal was het zo dat ik dan of niet, of teveel had ontbeten.
Blijkbaar heeft het iets te maken met verteren en voedingsstoffen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je even wat rustiger aandoet kan je gewoon weer verder. Met wat training gaat het vanzelf over is mijn ervaring.