Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is kramp precies en wat doe je eraan?

Ik heb regelmatig kramp in mijn voet, die spant dan helemaal, en doet pijn. Wat is het precies en wat kan ik ertegen doen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als ik je vraag goed lees heb je kramp in slechts een voet. Daar moet dan ook de oplossing van het probleem te vinden zijn. Als je kramp zou hebben op ook andere plaatsen(andere been) dan zou ik kijken bij de andere antwoorden die hier al gegeven zijn. Maar alleen in een voet, zou je haast gaan denken aan verkeerde schoenen, of bepaalde werkzaamheden/ beroep, verkeerde houding, iets aan je andere voet/been doordat je de kramp- voet te veel belast en daardoor reargeert door telkens terug kerende kramp, rugprobleem, een te kort been enz. Het is in ieder geval een teken dat het ergens niet goed gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Kramp is een situatie waarbij de spier de spanning zelf in stand houdt en blijft dus aantrekken...
Dit komt vaak door opgehoopte afvalstoffen die in de spier blijven hangen...
De spier op zijn uiterste stand zetten en wachten, daarmee wordt de doorbloeding wat beter en worden de afvalstoffen weer sneller verwijderd en gaat de kramp weer weg...

Het is een zelf-aanspannende situatie...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Spierkramp (vaak: kramp) is het onwillekeurig plotseling pijnlijk samentrekken van de vezels van spieren. Normaal gesproken is een deel van de vezels van een spier in rust, terwijl een ander deel zich samentrekt, en wordt het rusten en actief zijn van spiervezels afgewisseld.

Kramp kan verschillende oorzaken hebben, zoals zware belasting van de spieren tijdens sporten, een verkeerde zithouding, een tekort aan magnesium, calcium, zout of glucose, dehydratie, te sterke afkoeling van de spieren (bijv. bij zwemmers), ziekte of vergiftiging.

Magnesium en calcium spelen beide een grote rol bij de spiercontractie. Sporters hebben een grotere behoefte aan magnesium[bron?]. Een tekort kan leiden tot krampen.

Kramp kan in veel delen van het menselijk lichaam voorkomen. Vaak komt kramp in de kuiten voor. Het uitrekken van de spieren kan in dit geval helpen de kramp tegen te gaan.

Enkele andere lichaamsdelen waar men kramp kan krijgen zijn onder meer de voeten, handen, armen en de buik. Indien kramp regelmatig terugkeert, kan de huisarts om deze reden bezocht worden.

Vaak voorgeschreven middelen zijn magnesium(fosfaat)tabletten en Inhibin dat Hydrokinine als werkzame stof gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet of het waar is , maar ze zeggen dat, als je zout eet, je minder last van kramp krijgt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mogelijke oorzaken van kramp zijn:
· Een verstoorde bloedtoevoer met als gevolg een zuurstoftekort in de spier zoals bijvoorbeeld bij het dragen van te strakke kousen.
· Een laag glucose(suiker)gehalte in de spier.
· Een zouttekort door zoutloos dieet.
· Vochtverlies (overvloedig zweten), wat kan leiden tot een verstoorde elektrolytenbalans.
· Overbelasting (uitputting) door b.v. een slechte conditionele voorbereiding.
· Vermoeidheid.
Kramp kun je tegengaan door te proberen de verkrampte spier te rekken. Omdat rekken bij "teenkramp" niet lukt kan je daar overgaan tot "wrijven en knijpen" om de
reflex te doorbreken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding