droge lucht, rubber zolen, vloerbedekking. Combinatie hiervan kan je steeds een schokje bezorgen wanneer je iets van metaal aanraakt. Op die manier wordt de statisch electriciteit ontladen. Ik heb het zelf op mijn werk. Als ik de 'verkeerde' schoenen aan heb raak ik eerst met mijn mouw de archiefkast aan voor ik hem open doe, dan voel ik het minder :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Statische electriciteit bij mensen komt erg vaak voor. Het is niet altijd duidelijk wat de exacte oorzaak hiervan is. Zeker is wel, dat kleding er invloed op heeft. Door lichaams warmte, wrijving en synthetische kleren, ontstaat daze electriciteit. Deze is erg ongezond voor ons lichaam en veroorzaakt vele vage klachten. Deze kunnen op den duur zelfs chronisch worden. Door het aanraken van objecten die goed geleiden, raak je deze even kwijt. Het werken in de tuin, waardoor je planten en de grond aanraakt is daarom ook zo gezond, want je raakt hierdoor ontladen. In planten zit veel vocht, plus dat de plant met zijn wortels in de grond staat en dus goed geaard is. Verder verschilt het van mens tot mens. De een heeft het nooit en de ander altijd. Het weer en de luchtvochtigheid spelen ook een grote rol.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Doorgaans is het een combinatie van kleding (vooral schoeisel) en vloerbedekking. Ook als je uit de auto stapt is een bekend moment van ontlading.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als de luchtvochtigheid laag is en je hebt niet geleidende schoonzolen aan (rubber bijvoorbeeld) dan kan het makkelijker zijn dat je jezelf oplaadt. Dit opladen gebeurt door bepaalde synthetische kledingstoffen die tegen je lichaam of tegen elkaar wrijven. Hierdoor onstaat een lading die niet via je voeten er uit kan en ook niet via een relatief vochtige lucht. Je houdt de lading dus vast.

Als je dan iets van metaal aanraakt dan ontlaad je jezelf en voel je zo'n vervelende vonkje.

Als het vochtiger wordt of je draagt andere schoenen heb je er minder last van. Ik heb het 's winters heel erg. Maar nu valt het wel mee en heb ik het nog nauwelijks.

Bij natuurkunde kreeg ik vroeger een proefje waarbij je met een kattenvel langs een glazen buis moest wrijven. Dat gaf ook enorme statische electriciteit. Hetzelfde is met een wollen trui over je hoofd uittrekken (via je haren). Moet je eens in het donker doen, dan zie je de vonken en je hoort het knetteren.

Het heeft dus alles met opladen en ontladen te maken.