Waar van val je meer af. 12 km heel hard fietsen of 12 km rustig fietsen?

Ik fiets wekelijks een paar keer naar mijn werk. Enkele reisafstand is 12 Km. Stel dat ik af wil vallen (wat overigens niet zo is) kan ik dan beter rustig aan fietsen (ca 15 km/u)? Of stevig doortrappen (ca 25 km/u)
In het ene geval span je je minder in maar de inspanning duurt wel langer. In het andere geval span je je veel meer in maar de inspanning is korter.(want je bent eerder op je werk)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik sluit me aan bij deze vraag :)

Het beste antwoord

Het is hard fietsen. Google maar op "calorieverbruik" en vul daar het calorieverbuik voor hard en zacht fietsen in, toegespitst op jouw, leeftijd, gewicht e.d. en je zult zien dat je op hard fietsen uitkomt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als je hard fietst dan lever je de meeste arbeid, dus dan raak je de meeste calorieën af. Maar als je heel langzaam fietst dan van je van de fiets af...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gevoelsmatig wilde ik direct: "Heel hard fietsen" intikken, maar toen ik er beter over nadacht kwam ik tot de conclusie dat het niet veel uit zal maken.
Als je hard fietst, verbrand je meer, maar je bent ook eerder klaar met fietsen.
Met langzaam fietsen verbrand je misschien minder, maar je bent wel langer bezig met de activiteit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij hard fietsen gaat er meer arbeid verloren aan luchtweerstand. Dus bij hard fietsen moet je meer energie verbranden. Antwoord dus: hard fietsen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat je steeds 2 minuten keihard moet fietsen zodat je helemaal buiten adem bent. Dan 2 minuten stilstaan om op adem te komenen dan weer 2 minuten keihard.
Dat schijnt de beste methode te zijn om vet te verbranden. Dat is de PACE afvalmethode, zie link)
Als je lang achter elkaar beweegt schijnt je lichaam juist vet aan te maken om te verbranden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Echt afvallen doe je met intervaltraining : A2 km hard fietsen en 12 km rustig fietsen. geloof me : dit werkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met hard fietsen verbrand je de meeste calorieën maar dit is voornamelijk suikers. Als je af wil vallen moet je van je vet reserves af en wanneer je rustig fietst gebruikt je lichaam eerder vetten. Vet 'brand' langzamer dan suiker dus als je lichaam veel energie in korte tijd nodig heeft wordt suiker gebruikt om de spieren te voeden. Wanneer je rustig(er) beweegt gebruik je vetten en wordt suiker bewaart voor wanneer je extra energie nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het meeste val je af als je interval-training doet, of eigenlijk als je heel veel remt, want alle energie die je remt is echt verloren. 上戸彩 heeft gelijk dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid, dus met hard fietsen verlies je meer energie dan met langzaam fietsen.

Als het je om het afvallen gaat, raad ik je aan af en toe eens met een omweg naar huis te fietsen. Leuk voor de variatie, en zeker goed om extra af te vallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In feitte zal dit niet zo heel veel uitmaken. Je verbrand dezelfde hoeveelheid calloriën in die 12 km...

Het enige verschil is dat je bij (heel) hard fietsen gaat zweten en dus zo vocht en zout verliest. Dit kan weer een nadelig effect hebben op je eigen gezondheid op het moment van aankomen. En dit zou bij warm weer zelfs tot (uitdroging) duizeligheid kunnen leiden als je, je inspanning niet geleidelijk af bouwt in de laatste 500 meter...

In het verleden heb ik dit ooit getest met een bodybuilder op de sportschool. Ik was puur gefocust om zo snel mogelijk op de 1000 kcal. te komen. Hij gewoon in zijn eigen tempo, zoals die dat (toen) al 20 jaar deed. Het uiteindelijke verschil was 2 minuten...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe test je dan dat je 1000 kcal verbrandt hebt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn op de sportscholen van die mooie apparaten die aangeven hoeveel kcal. je verbrand naar aanleiding van de bewegingen...