Waarom laten muggen na het steken een stofje achter dat de jeuk en de bult veroorzaakt?

Wat heeft dit voor biologische functie? Als de jeuk niet zou ontstaan, zouden wij ze niet zo snel doodslaan, wat ook de mug zelf weer ten goede komt.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Het is niet zo dat ze expres een stofje achterlaten dat jeukt en een bult veroorzaakt, dat zijn slechts bijwerkingen van het antistollingsmiddel dat de mug gebruikt om ons bloed te kunnen drinken. Als de verdovende werking daarvan uitgewerkt is gaat het ons jeuken omdat ons immuunsysteem ertegen in het geweer komt. De mug zelf is dan in prinicpe al lang weer vertrokken van de gastheer en het risico is dus niet zo heel groot. De mug wordt over het algemeen opgemerkt op het moment dat ie op het punt staat te gaan prikken en de stof dus nog niet in heeft gespoten, biologisch gezien heeft hij dus geen nadeel van onze jeuk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Om te voorkomen dat je bloed stolt zodat ze door kunnen gaan met bloed-zuigen (dit tijdens het steken).
De stof blijft achter als de mug weg is en heeft een bestandsdeel dat lichaamsvijandig is voor ons wat een reactie veroorzaakt (jeuk, verdikking, rood etc)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De steek van de mug doet geen pijn,maar het speeksel van de vrouwtjesmu bevat een antistollingsmiddel voor het bloed , (antigoaculantia) wat de jeuk en de zwelling veroorzaakt.De een is er gevoeliger voor dan de ander.