Zie je een ontsteking in je lichaam altijd in je bloed? En hoe zie je dat in je bloed (welke waarden)?

Bijv. een ontsteking in de schildklier (hashimoto): zie je, naast antistoffen en schildklierwaarden, ook aan bloedwaarden die algemeen een ontsteking aanduiden? Of bij reuma artritis? (of iets soortgelijks)

Edit: snap dat ik er het beste mee naar mijn arts kan gaan, maar daar kom ik net vandaan en bedenk het me pas sinds ik thuis ben. Ik heb namelijk hashimoto en dus chronische ontsteking van de schildklier. Omdat de arts dacht dat ik reuma artritis heb (vanwege foto die is gemaakt, alle symptomen en dat het in de familie voorkomt) is het ook vanalles geprikt.
Maar nu blijkt: in mijn lichaam is geen ontsteking te zien (de leukocyten, bezinksel en al die andere dingen dus, zijn allemaal redelijk normaal). Het kan dus, vanwege dat, geen r.a. zijn, aangezien dat ontstekingen zijn. Dus verder onderzoek volgt.
Maar ik heb toch ook een chronische ontsteking van de schildklier? Hoe kan die dan niet te zien zijn in mijn bloed. Dan lijkt het mij als ik er logisch tegenaankijk, dat eventuele andere ontstekingen ook niet in mijn bloed te zien kunnen zijn! Of zit ik nou maar wat te kletsen...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
26.4K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goed, nu begrijp ik de vraag ook wat beter. Ik ben overigens ook wel enigszins ervaringsdeskundige, zoals ik bij een vorig antwoord op een van je vragen ook al aangaf. Ik herken ook heel erg dat je dit soort vragen stelt, soortgelijke dingen schieten mij ook te pas en te onpas binnen. Indien het belangrijk genoeg is vraag ik het ook altijd aan mijn arts(en), maar er blijven zoveel vraagtekens, zeker met bepaalde ziektes. Zelf heb ik Sarcoïdose, daarbij komt het ook voor dat bepaalde waardes in het bloed (ACE bijvoorbeeld) verhoogd zijn ten opzichte van normaal. Dit is echter niet altijd het geval, waardoor dat ook geen harde indicatie is van de ziekte of van activiteit van de ziekte (aangezien de ziekte ook inactief aanwezig kan zijn). Ook zit ik me al een tijd af te vragen of alle verschijnselen waar ik tot nu toe mee te maken heb niet al te gemakkelijk op de ziekte worden afgeschoven, wie vertelt me dat er niet ook nog iets anders aan de hand is? Zelf kan ik via de belangenvereniging die voor patiënten van mijn ziekte bestaat en via bepaalde internetfora nog wel aan ervaringsverhalen komen en daar leer je ook veel van. De grote vragen blijven echter, zeker bij een ziekte als de mijne waar niet zo gek veel over bekend is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik begrijp de verwarring nu ook beter. Ik als leek kan ook niet precies begrijpen waarom de onsteking van je schildklier niet zichtbaar is, de bezinkingssnelheid en bepaalde stoffen (zoals hieronder wordt geantwoord) zou mijns inziens zeker af moeten wijken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan nog een derde en voorlopig laatste reactie. Op: http://en.wikipedia.org/wiki/Hashimoto%27s_thyroiditis lees ik: The underlying specifics of the immune system destruction of thyroid cells is not clearly understood. Various autoantibodies may be present against thyroid peroxidase, thyroglobulin and TSH receptors, although a small percentage of patients may have none of these antibodies present. A percentage of the population may also have these antibodies without developing Hashimoto's thyroiditis. Behoorlijk vrij vertaald en samengevat, de onderliggende details van de vernietiging van schildkliercellen zijn niet bekend. Verschillende antilichamen tegen thyroid peroxidase, thyroblobuline en TSH-receptoren kunnen aanwezig zijn, maar bij een klein percentage van de patiënten worden deze antilichamen niet gevonden. Een gedeelte van de bevolking heeft wel de antilichamen, maar niet de ziekte. Nogmaals, het is even heel vrij vertaald.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedankt voor je antwoorden, fijn dat je zo meedenkt! Ik ben zelf ook lid van zon vereniging en heb mijn vraag ook daar gesteld.
Wat je laatste reactie betreft: ik heb heel veel antilichamen en hypothyreoide en ben dus gediagnosteerd als hashimotopatiënt. Ook is er met een radiologische echo een ontsteking in de schildklier geconstateerd.

Het beste antwoord

Ik ben geen medicus of wetenschapper, laat ik dat voorop stellen.

Aangezien een ontsteking, althans de verschijnselen die daarmee gepaard gaan een reactie is van het lichaam op bijvoorbeeld een infectie of mechanische overbelasting (RSI en zo), zijn er bij ontstekingen altijd een aantal standaard dingen in ieder geval aan de hand.

Een van de methodes die het lichaam toepast tijdens een ontsteking is het sturen van Leukocyten (witte bloedcellen) naar de desbetreffende plek.

De waarde, als in de hoeveelheid, witte bloedcellen zou dus (als mijn logica correct is) eigenlijk altijd verhoogd moeten zijn bij een ontsteking.

Naast de witte bloedcellen zullen er ook in veel gevallen nog andere stoffen aanwezig zijn die meetbaar afwijken van normale hoeveelheden, te denken valt dan aan histamine en ook aan specifieke cellen die bepaalde functie hebben in het afweersysteem, zoals: macrofagen, monocyten, granulocyten en dergelijke. De laatste drie zijn gespecialiseerde 'opruimcellen'

Aan het totaalbeeld voor wat betreft de hoeveelheden van verschillende stoffen zoals ik ze hierboven noem kan voorzover mijn redeneringen kloppen onomstotelijk een diagnose worden gesteld dat er een ontsteking plaatsvindt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zie de uitbreiding van mijn vraag :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
I had het gezien inmiddels, ik heb ook op de vraag zelf gereageerd.

Andere antwoorden (4)

Martin Lodewijk heeft het keurig opgezet, maar je kunt het beste naar een arts gaan,en een bloedanalyse aanvragen, met misschien vermelding van je klachten.Dan kan het excact bekeken worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volgens mij kunnen ze dat zien aan het bloedbezinksel. Bij mij is ooit ontsteking geconstateed en het duurde 8 maanden echter voor ze wisten waar die ontsteking zat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een BSE (bezinkingssnelheid der erythrocyten) van 3-7 mm na een uur geldt als normaal; bij belangrijk hogere waarde is er wellicht een pathologisch proces.

Nou is je BSE nogal snel aangebrand, dus weet je nog niet zoveel bij een hogere waarde dan normaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hashimoto is zelf nog geen onsteking van de schildklier, maar kan tot een ontsteking leiden. Tot die tijd lijkt het mij ook niet dat dit dan door een verhoogd aantal witte bloedlichaampjes vast te stellen is. Typisch bij Hashimoto is een gestoorde hormoonhuishouding.

Mijn ervaring met artsen is, dat men tegenwoordig bijna al zelf moeten weten wat je mankeert en welke behandeling je nodig hebt. De doktor kan dan evt. het verwijsbriefje voor de specialist ondertekenen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En dat heeft het bij mij ook gedaan, n.a.v. slikproblemen is een echo van de schildklier gemaakt; hierop waren ontstekingen te zien.
Vandaar dat ik het ook zo vreemd vind.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En daarna een punctie om het weefsel te controleren?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, dat is niet gebeurd, hoezo?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan weet je tenminste zeker wat het is en wat niet (mocht daar twijfel over bestaan).