Oorsmeer (ook oorwas of cerumen) is de stroperige vloeistof in de gehoorgang en bestaat uit een mengsel van keratine, collageen, haartjes en talg uit huidschilfers. Het wordt gemaakt door oorsmeerklieren, waarvan er 1000 tot 2000 in het menselijk oor voorkomen.

Doorgaans is oorsmeer van het vochtige type. Bij ouderen en mensen uit Azië (specifieker van Mongools Aziatische afkomst) is oorsmeer droog en korrelig. Deze eigenschap, omdat het vastgelegd is in de genen, wordt soms gebruikt door antropologen om migraties van mensen uit deze regio te volgen.

De functie van oorsmeer is de bescherming van de huid in de gehoorgang tegen vocht en beschadiging. Stof, bacteriën en virussen van buiten het oor worden in het oorsmeer opgenomen. Ook houdt oorsmeer het trommelvlies soepel.

Oorsmeer heeft bij het droge type doorgaans een grijze kleur; bij het vochtige type is de kleur licht-bruin, honingachtig. Hoe ouder het oorsmeer, hoe donkerder bruin het wordt. In het oorsmeer bevinden zich onverzadigde vetzuren, die door contact met de lucht geoxideerd worden en dat heeft een diepere kleur bruin tot gevolg. Bij oren die niet regelmatig worden gereinigd, kan de kleur zelfs bijna zwart worden, als gevolg van de opname van stof, dode cellen, afbraakproducten van bacteriën en haarfragmenten.

Onnodig 'reinigen' van de gehoorgang met wattenstaafjes kan de gehoorgang doen verstoppen. Hoewel er een sterke, bijna dwangmatige, neiging tot peuteren kan ontstaan bij ernstige jeuk, is het aan te bevelen hieraan niet toe te geven. Het peuteren leidt juist tot een verhoging van de oorsmeerproductie. Hooguit zou men aan de oorlel kunnen 'jutteren'. Als het jeuken niet over gaat betekent dit dat de zuurgraad van het oorsmeer 'van slag' is. Een bezoek aan een medisch specialist is in dit stadium aan te raden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

én een perfecte lippenbalsum -- maar het smaakt erg smerig
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oorsmeer
Deze pagina heeft tot doel u informatie te geven over oorsmeer (cerumen) en is bedoeld als ondersteuning van het bezoek bij de kno- of huisarts. De tekst vervangt het bezoek aan uw arts niet, maar is bedoeld als ondersteuning van het bezoek aan een arts.
Een gezonde gehoorgang hoort oorsmeer te bevatten. Af en toe geeft oorsmeer problemen. U krijgt op deze pagina uitleg over de redenen daarvan en wat u en uw arts eraan kunnen doen om problemen te voorkomen.

Inleiding
Oorsmeer (oorwas, cerumen) wordt gemaakt in 1000-2000 oorsmeerklieren en vormt een mengsel met talg, haartjes en keratine (bestanddeel van huid) uit afgestoten huidschilfers. De samenstelling van oorsmeer (nat of droog) wordt door één gen op chromosoom 16 bepaald.
Het in Nederland (Kaukasische ras) meest voorkomende natte oorsmeer verandert van kleur en consistentie als het ouder wordt; van ´smeuïge´ goudgele droge oorsmeervlokken, via een stadium van plakkerig bruin oorsmeer naar hard donker (zwart) korrelig oorsmeer.
Droog oorsmeer is vanaf het ontstaan hard en brokkelig.
Oorsmeer hoort alleen in het buitenste eenderde deel (dicht bij uitgang) van de gehoorgang te zitten, waar het wordt gemaakt.

Gehoorgang
De gehoorgang is bij volwassenen ongeveer 2,5 cm lang en eindigt bij het trommelvlies - de scheiding met het middenoor. De gehoorgang heeft de vorm van een koker, is gemiddeld ongeveer 1 cm in doorsnede en is bekleed met huid.

Direct onder de dunne huid (1,5 mm) ligt aan het buitenste 1/3 gedeelte kraakbeen, gescheiden door kraakbeenvlies. Dit kraakbeen loopt door tot in de oorschelp en verzorgt de aanhechting van de oorschelp aan het hoofd. Dieper in de gehoorgang ligt de nog dunnere huid (0,10 mm) direct op bot, slechts gescheiden door botvlies. De gehoorgang grenst aan de vooronderzijde aan het kaakgewricht.
In het buitenste eenderde deel van de gehoorganghuid groeien haartjes en zitten de talg- en oorsmeerklieren.

Functies van oorsmeer
Oorsmeer heeft meerdere functies:

beschermen tegen vocht (waterafstoting)
beschermen (coaten) van de dunne kwetsbare gehoorganghuid tegen uitdroging
het wegvangen van kleine onrechtmatigheden (bijvoorbeeld: stof, vuil, insecten)
het aanzuren van het leefmilieu voor bacteriën
afweer verzorgen tegen ziekmakende bacteriën en schimmels
Om deze redenen moet uw gehoorgang dus oorsmeer bevatten. Haal geen oorsmeer uit de gehoorgang, want de gezonde gehoorgang reinigt zichzelf.

Waarom geeft oorsmeer soms problemen?
De gehoorgang reinigt zichzelf van teveel aan oorsmeer, doordat vers smeuïg oorsmeer indroogt en korrelig wordt. De huid van de gehoorgang wordt langzaam vanaf het trommelvlies (spiraalvormig) vernieuwd richting uitgang van de gehoorgang en neemt zo het oorsmeer mee naar buiten (vergelijk het met een gletsjer). Daarnaast masseert het kaakgewricht - dat onderdeel uitmaakt van de vooronderwand van de gehoorgang - door kauwbewegingen, gapen en praten de korreltjes oorsmeer naar de uitgang van de gehoorgang. Normale lichaamshygiëne (het met water wassen van een oor; douchen) doet de rest. Bij een gezonde gehoorgang bestaat er een evenwicht tussen aanmaak en afvoer van oorsmeer.
Dit evenwicht kan verstoord raken door o.a.:

ouder worden (met te snelle indikking van oorsmeer, zodat het oorsmeer hard, brokkelig en scherp wordt)
manipuleren in de gehoorgang (waardoor stimulatie en/of ontsteking van de oorsmeerklieren)
terugduwen oorsmeer (door oorstukje hoorapparaat, zelf schoonmaken)
afwijkende bouw van de gehoorgang (nauw, afwijkende botvormingen)
overmatige haargroei in de gehoorgang
ziekten (bijvoorbeeld eczeem, suikerziekte)
Een remmend effect op het transport van oorsmeer naar buiten verstoort dat evenwicht, waardoor oorsmeerophoping kan ontstaan met oorsmeer dieper dan in het buitenste eenderde van de gehoorgang.
Daarnaast kan de combinatie van verstoring van samenstelling, hoeveelheid oorsmeer en beschadiging van de gehoorganghuid een gehoorgangontsteking (otitis externa) geven.

Verwijderen van oorsmeer
Alleen oorsmeer dat zichtbaar is in de opening van de gehoorgang mag worden verwijderd. U kunt dat het beste doen met een wattenstokje. Als leidraad kan gelden dat het wattenpluimpje (zie foto) altijd in zijn geheel zichtbaar moet blijven. Op deze manier is het risico het kleinst dat u te diep gaat en zo oorsmeer dieper duwt.

ENZOVOORTS