Welke reactie veroorzaken sommige homeopathische middelen?

Ik gebruik graag een homeopathisch middel bij klachten. Maar bij een middel zijn er wel heel bijzondere reacties! Het middel Traumeel dat gebruikt wordt bij gekneusde ribben, sportblessures, kleine brandwonden schaafwonden enz. Bij gekneusde ribben is het echt een wondermiddel en daar gebruikte ik het ook voor. De werkzame stoffen zijn er in de oplossing van D4 Dat betekend dat ze 10.000 keer verdunt zijn! Op het moment van aanbrengen van de zalf ontstaat er heel even een zeer heftige reactie op de aangeraakte huid. Het lijkt op een stroomstootje en voelt zeer koud aan. Het gebeurt alleen maar op de gekwetste plaats ,op een gezonde plek voel je niets!!! Als je niets voelt bij het aanbrengen van de zalf, helpt het ook niet! Wat kan dit wezen?

Zeer teleurstellend dat door de tegenstanders van homeophatie mijn vraag zo slecht gelezen wordt. De vraag is: wat veroorzaakt de zeer heftige reactie bij het aanraken van de gekwetste huid met de traumeel zalf?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
9K

Antwoorden (5)

Ik gok dat het komt doordat er Arnica Montana in zit. Ik gebruikte dit tijdens mijn sportperiode regelmatig. Wij mengden de Arnica met roomboter en eiwit tot een smerig papje. Dik opbrengen, afdekken met een gaasje en dit een nacht laten zitten. Zwellingen en blauwe plekken waren dan de volgende dag zodanig afgenomen, dat gewoon weer met full-contact training kon worden doorgegaan. Die kou die je omschrijft komt ook bij mijn mengelsetlje tevoorschijn. Vandaar dat ik de arnica 'de schuld' geef.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha die Manke, Het kan best die arnica zijn, maar de verdunning is zo groot dat het haast onmogelijk is er nog iets van te voelen. Blijft de vraag: wat gebeurt er nu eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoi, ik heb nog even op wikipedia gekeken bij valkruid (arnica). Het blijkt dat het giftig is en huidirritatie veroorzaakt. Waarschijnlijk is de verdunning dusdanig dat de huidirratie zich beperkt tot een gevoel van koude. http://nl.wikipedia.org/wiki/Valkruid
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De aanraking op de huid waar de blessure zit geeft een heftige reactie alsof er stroom op staat en het koude gevoel dat laatste kan ik nog wel begrijpen, maar het eerste totaal niet. Het is 10.000 keer verdunt!groetjes
Het kan zijn dat de werkzame stoffen tijdens het verdunnen zijn gemengd met alcohol. Dus bij het aanbrengen van het middel op een schaafwonde zou het een lichte prikkeling kunnen veroorzaken door de alcohol. Zeker weten doe ik het natuurlijk niet maar het zou een mogelijkheid kunnen zijn, alhoewel de hoeveelheid alcohol vrij nihil is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op een schaafwond kan ik me nog indenken maar bij gekneusde ribben is het toch erg raar .Het is vooral bij de eerste aanraking en zo heftig dat je er van schrikt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oke, ja bij de ribben is dat inderdaad zo. Ik gooide ook meer een balletje op dan dat ik een correct antwoord dacht te geven. :)
Er zitten geen werkzame bestanddelen in homeopatische middelen.
En Arnica doet ook al niets. Zie bron.
(ik weet dat nu een heleboel mensen zich gaan opwinden, maar het is echt zo)
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. Het is dus best mogelijk dat eds gevoel psychosomatisch is. Niets mis mee natuurlijk - het zou gewoon kunnen. Aan de andere kant moet je je bedenken dat er een paar totaal verschillende behandelmethoden zijn, die allemaal homeopathie worden genoemd. 1.
De klassieke homeopathie, zoals bedacht door Hahnemann, werkt NIET. Simpel. 2.
De meeste "homeopathische" middeltjes die je bij de apotheek, de reformwinkel of de supermarkt kunt kopen, zijn niet homeopathisch in de zin van Hahnemann. Het zijn plantaardige middelen, meestal kruidenmiddelen. Die kunnen wel degelijk een werking hebben. Soms overigens een schadelijke werking, zoals bij veel "traditioneel Chinese kruidenmiddelen", waar nogal eens het zeer schadelijke, en daarom verboden, Aristolochia in wil zitten. Soms een goede werking. 3.
Dan is er nog de "homeopathie" van "dokter" Vogel. Dat is een mengsel van bovenstaande punten 1 en 2. Het zijn meestal kruidenmiddeltjes, die zijn verdund in de verhouding D4 tot soms wel C6 (C6=D12). Ze zijn echter wel verdund, maar niet gepotentieerd - en dat is volgens Hahnemann een essentieel onderdeel van de productie. Overigens is een middel pas homeopathisch als het aan jou persoonlijk is voorgeschreven. Een middeltje dat je zelf ergens koopt, of dat de buurvrouw je aanraadt, kan dus niet homeopathisch zijn. Volgens de homeopathie kan een middel dat mij goed helpt, voor jou best schadelijk zijn, ook al hebben we exact dezelfde klachten. We zijn namelijk verschillende personen met verschillende lichamen en verschillende geschiedenissen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel homeopathische middelen zijn zo ver verdund dat je niet redelijkerwijs mag aannemen dat er zelfs nog maar 1 molecuul van de betreffende stof in de verkochte hoeveelheid zit. Homeopaten beweren dan dat de werking berust op het geheugen van het water. Enorme onzin hoe je dat ook probeert uit te leggen en nog niet 1 homeopaat is er zelfs maar in de verste verte in geslaagd dit zelfs maar in de meest minieme en slecht onderbouwde manieren aan te tonen.
De werking van zulke middelen is op z'n best een placebo effect.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antwoordman,Zoals je al varwachtte krijg je een reactie op je antwoord. Het is jammer dat je zo eenzijdig de zaak bekijkt, net als zo veel andere mensen. Maar het werkt echt!De pijn is soms binnen 2 min. weg En de heftige reactie bij het eerste contact met traumeel op de zieke plek is geen inbeelding . ik heb tientallen voorbeelden waar het geholpen heb. De werking heeft te maken met het trillingsgetal van de stof. ongeveer wat mineralen doen of eigenlijk alle stoffen op aarde.
AWM
15 jaar geleden
EdDijst: Hel belangrijkste is dat het jou helpt. Ik geloof persoonlijk niet dat dat door het middel zelf komt, maar meer in het geloof in het middel, maar je moet je daar vooral niets van aantrekken als je denkt dat je er baat bij hebt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antwoordman, blij dat je nog reargeert. Ik ken heel goed de voor en tegenstanders, heel begrijpelijk, maar er blijft nog steeds de vraag, wat er nu precies gebeurt bij de aanraking op de zieke plek waarbij er zo een heftige reactie ontstaat. Dat heeft niets met een gloof in het middel te maken, maar met een of andere reactie, als ik hier uitkom dan heb ik een bewijs dat homeophatie werkt, want iets reargeert er op. Nog iets anders : IK had hier een hond met anaal klierontsteking, zeer vervelend voor de hond, want ze worden gek van de pijn en de jeuk. Het was chronisch en moest geopereerd worden. De hond was een loge. Toen hij het kreeg op een zondagavond, dacht ik opeens aan de Traumeel. IK smeerde het er op en het was binnen2 min. over!!! Later is deze hond alsnog geopereerd. Toen later mijn eigen hond het kreeg (zit in het ras) heb ik weer traumeel gebruikt ook nu binnen 2 min. resultaat. Nog drie andere keren toegepast en telkens opnieuw het zelfde. Deze honden kunnen niet in het middel geloven. Dus 5 keer gebruikt bij dieren en 5 keer het zelfde resultaat. Mijn hond is nu zonder operatie beter!!Zo heb ik inmiddels bij 6 andere mensen het zelfde gezien gebeuren vooral bij ernstige kneuzingen waarbij de dokters zeiden 3 weken rust, met de tr. zalf zonder rust binnen een week over! Mocht je ooit je ribben kneuzen, wat enom veel pijn doet voor maanden denk dan aan mijn Traumeel zalf. Groeten.
Wellicht werkt het voornamelijk omdat je er in geloofd. En zolang dat het geval is, werkt het voor jou! Zolang je niet gaat proberen ernstige ziekten als kanker en longontsteking op deze manier te genezen, is er ook helemaal niets op tegen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het feit dat het middel zo een heftige reactie geeft, zo als ik beschreef, geeft toch aan dat er toch iets moet wezen er in geloven heeft er dan ook niets mee te maken. Je reactie is gebaseerd op eenzijdige informatie. Jammer.
Dat heb ik nog nooit gehoord, het werkt echt altijd!
(Wordt ook veel - met succes - gebruikt bij dieren, die geloven er ook heel erg in!)

De grootste kans is toch dat het de alcohol is.

Arnica is al eeuwen een beproefd middel bij kwetsuren, ook al kan de 'wetenschap' dat moeilijk 'bewijzen' (dat moet je ook willen en er geld in steken, dat haal je er met verkoop niet uit en is niet nodig, want miljoenen mensen weten al dat het werkt).

Overigens een punt van aandacht: Traumeel bevat inderdaad vooral Arnica (niet verdund, maar gepotentieerd!) daarom mag het alleen gebruikt worden op een intacte huid! Als bij de kwetsuur de huid stuk is mag het alleen inwendig gebruikt en er omheen, anders kunnen heftige reacties ontstaan.
Het zou dus ook kunnen dat een iets geschaafde huid heel direct reageert, maar daarmee oppassen dus!
Er kan een vervelende ontsteking ontstaan anders.

Er zitten ook meer stoffen in, maar dat kan ik zo direct niet nazoeken.

De reactie komt vooral van de bloedvaten, dus misschien is daar iets bijzonders mee?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Harriet, mischien verkeerd begrepen, maar de toepassing van traumeeel helpt juist erg goed alleen vroeg ik me af waarom die heftige reactie? Inmiddels heb ik ontdekt dat als zo een reactie optreed het altijd op de juiste plek gesmeerd is, de plek ernaast( gezonde) voel je niets!! Als ik er achter kan komen, wat er nu precies gebeurt, dan heb ik een bewijs dat homeophatie echt werkt En dat is hard nodig zie andere reacties. Ik ben een groot voorstander van natuurgeneesmiddelen zeker gezien de resultaten.In traumeel zit ook nog:smeerwortel,madeliefjes,goudsbloem, duizendblad, sint janskruid e.a. mag ook op schaafwonden, kleine brandblaren, bloeduitstortingen, verstuikingen e.d. groeten