De lever is een orgaan dat afvalstoffen uit het lichaam opslaat (of verwijdert?)

Is het eten van lever door de mens daarom ongezond en af te raden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

De lever verwijdert afvalstoffen door ze af te voeren (via de ontlasting), of door ze om te zetten in onschadelijke stoffen.

De lever slaat geen afvalstoffen op. Althans, niet meer dan bijvoorbeeld spieren en nieren.

Omdat de afvalstoffen alleen worden verwerkt en niet worden opgeslagen, kun je veilig lever eten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, lever is gezond, maar het moet wel met mate gegeten worden.Lever is een gezonde bron van vitamines en mineralen. Van alle soorten vlees bevatten lever en leverproducten de meeste hoeveelheden voedingsstoffen. Echter zit er in lever ook veel cholesterol wat weer een verhoogde kans op hart en vaatziekte kan hebben. Daarom is het belangrijk dat lever of ander orgaan vlees eens in de twee weken gegeten wordt. Zwangerenvrouwen wordt het eten van lever afgeraden. Lever bevat veel vitamine A en kan schadelijk zijn voor het ongeboren kind.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kalfslever wordt sterk aanbevelen door artsen, 1x per week. versterkend voedsel en zo lekker met ajuinringen en een beetje mosterd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lever is gezond, maar het moet wel met mate gegeten worden.Lever is een gezonde bron van vitamines en mineralen. Van alle soorten vlees bevatten lever en leverproducten de meeste hoeveelheden voedingsstoffen. Echter zit er in lever ook veel cholesterol wat weer een verhoogde kans op hart en vaatziekte kan hebben. Daarom is het belangrijk dat lever of ander orgaan vlees eens in de twee weken gegeten wordt. Zwangerenvrouwen wordt het eten van lever afgeraden. Lever bevat veel vitamine A en kan schadelijk zijn voor het ongeboren kind.

IJsberenlever bevat zoveel vitamine A dat het giftig is voor menselijke consumptie, iets dat poolreizigers tot hun schade hebben ondervonden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De lever heeft vooral een taak bij de stofwisseling en bevat dan ook veel enzymen. In de lever wordt hemoglobine afgebroken. De lever bevat daardoor veel van dit eiwit. De bruine kleur wordt mede veroorzaakt door een eiwit dat ijzer, uit het hemoglobine afkomstig, opslaat tot het weer nodig is. Hierdoor is lever voor mensen met een ijzertekort (bloedarmoede) gezond.